Ingezonden: Harlingen welkom aan zee?

Ingezonden: Harlingen welkom aan zee?

Wat mankeert er aan: Harlingen Waddenstad, Wad een Stad! Centraal in het Unesco Werelderfgoed toch? Anderhalf jaar heeft een forum met Citymarketeer Douwe Heeringa er over gedaan om een nieuwe merknaam, of slogan te bedenken: ‘Harlingen, welkom aan zee’.

Mooi hoor. Kom je Harlingen binnen met je bus vol toeristen tref je het bord (zie foto) verboden te parkeren voor bussen. Welkom? Vervolgens enthousiast naar zee met een opgespoten stuk strand en een ‘uitnodigende’ sliblaag. Of aan de noordkant een prachtige afvaloven. Welkom aan zee?

Het maakt allemaal onderdeel uit van een promotieplan bedacht door een reclamebureau: de Harlingseboys waarbij Heeringa de boel moet leiden. De kleurstelling moet voorkomen dat ‘Harlingen welkom aan zee’ te veel lijkt op de slogans van de Noord Hollandse badplaatsen (?) Daarom opnieuw: Wat is er fout aan Harlingen Waddenstad, Wad een Stad! In het artikel staan ook een aantal aannames en vaagheden zoals “we denken aan hoger opgeleid, onconventioneel publiek met interesse voor cultuur en outdoor activiteiten zoals de bruine vloot”. De citymarketeer zegt ook dat er onderscheidene verhalen zijn te vertellen zoals dat van de Willem Barentszwerf of het Friese Blauw”. Ik maak vanaf 1984 deel uit van het Stadsgidsenteam Harlingen.

Het team kent zeker onderscheidene verhalen en die worden ook aan de gasten, meer dan 3000 per jaar, verteld. Ik heb bij mijn weten nog niet mee gekregen dat de citymarketeer of iemand van de Harlingseboys is mee geweest op een van de vele (culturele) wandelingen in Harlingen. Het is allemaal wat merkwaardig in mijn ogen. Er is in Harlingen een enorme voorraad kennis. Er is een aantal mensen die uitdrukkelijk met Harlingen promotion bezig is. Centraal het Stadsgidsenteam, dat overigens door de jaren heen acht VVV besturen heeft overleefd, maar ook Oud Harlingen, de Werkgroep Stadshistorie enzovoort. Het is merkwaardig dat deze groep niets gevraagd of ingeschakeld wordt bij de promotie van Harlingen. Wat mij betreft gemiste kansen dus. Zou een nieuwe slogan echt die gewenste toeristische boost veroorzaken? Ik vrees van niet. Ben tenslotte ook benieuwd hoe het kostenplaatje van deze nieuw ‘boost poging’ er uit ziet.

Harlingen, Joop van der Heide.