Op 5, 6 en 7 november brachten de medewerkers van Rederij Doeksen een eerste bezoek aan Nesta in Harlingen, waar de Willem Barentsz en de Willem de Vlamingh nu liggen voor de afbouw. Voor veel kantoor- en horecamedewerkers was dit de eerste echte kennismaking met de nieuwe LNG-catamarans. Varend personeel was deels al ingezet tijdens de werkzaamheden aan boord en had vaak al eerder een kijkje kunnen nemen. De medewerkers werden in groepen rondgeleid door de bouwbegeleiders.
“Kijk, daar koelcellen, dat is super handig!” wijst één van de horecamedewerkers verrast als we over het autodek lopen. Ook is men even later lovend over de open keukens, de professionele spoelkeuken en de ruime koel-, vries- en voorraadruimtes aan boord. Door het verwerken van praktische input in het uiteindelijke ontwerp, zijn veel verbeteringen ten opzichte van de huidige werkplekken doorgevoerd.
“De grootste verandering is straks voor de machinisten,” vertelt Jaap Ruige, één van de kapiteins die tijdens de bouw ook een aantal malen in Vietnam is geweest en nu actief betrokken is bij de afbouw. “Voor hen wijzigt straks het meest in hun werkzaamheden. Bovendien zitten ze niet meer beneden in de machinekamer tijdens de reis, maar boven, in het stuurhuis waar zij “real time” beschikking hebben over alle relevante technische data van het schip. Daarnaast kan de machinist door middel van camera’s alle technische ruimtes op afstand nauwkeurig in de gaten houden, net als op de huidige sneldiensten.”
Andere zaken die de Doeksencollega’s opvallen, zijn de werkboot, die op deze schepen in een aparte ruimte en dus overdekt staat opgesteld, de indrukwekkende technische ruimtes voor het bunkeren van de LNG en de bijbehorende veiligheidsmaatregelen, zoals douches en sprinklers.
“Wat een ruimte! Het lijkt wel of deze schepen veel groter zijn dan de Friesland!” Jaap knikt: een meter langer en een meter breder. Op het autodek zijn geen hangdekken meer, zodat alles veel ruimtelijker oogt en ook de salons zijn ruimtelijker ingericht. “Zoveel ramen, práchtig!”
“Na een periode van slopen en opruimen zijn we nu aanbeland bij de fase waarin de vloeren er voor een groot deel weer in liggen,” vertelt Paul Melles, directeur van Rederij Doeksen. “We zijn weer aan het opbouwen en dat is ook voor ons personeel een mooi moment om alles te bekijken. We kunnen nu laten zien waarop we zo trots zijn!”
Aan de enthousiaste reacties van de medewerkers te merken heeft men zin in het werken op de nieuwe werkplek. Melles: “Maar zover is het natuurlijk nog niet. Eerst moet er nog heel veel gebeuren aan boord. In december wordt het meubilair geplaatst, dan ziet het er allemaal weer heel anders uit. Ook het in bedrijf stellen van de schepen heeft nog veel voeten in aarde. Het varen op LNG brengt allerlei nieuwe procedures met zich mee. We willen onze medewerkers ruim de tijd geven om zich dit eigen te maken. En het in werking stellen van de LNG-motoren wordt volledig begeleid door een deskundig team van motorenproducent MTU / Rolls Royce.”
De medewerkers van Rederij Doeksen zijn nu dus allemaal al aan boord geweest. Komen er ook nog kijkdagen voor andere belangstellenden? “Het is inderdaad de bedoeling om zo’n bezoekmoment te organiseren voor inwoners van Vlieland, Terschelling en Harlingen. Maar hiervoor graag nog even geduld!” lacht Paul Melles.