De nieuwe LNG-catamarans van Rederij Doeksen worden later in gebruik genomen dan eerder aangegeven. Voor de afbouw is meer tijd nodig dan initieel gepland en om de kwaliteit van het werk te borgen is tot een latere introductie in de dienstregeling besloten. Die van ms Willem Barentsz vindt dus niet, zoals eerder aangekondigd, plaats op 10 april a.s.
Op zijn vroegst is de Willem Barentsz nu in mei klaar, gevolgd door het ms. Willem de Vlamingh in juni. Eén en ander heeft voor de vervoerscapaciteit geen consequenties. Ms Midsland zal extra afvaarten uitvoeren en er zijn op drukke dagen extra sneldienstafvaarten ingezet. Met alle passagiers die voor de bewuste afvaarten geboekt hebben, wordt persoonlijk contact opgenomen om hen te informeren.
Paul Melles, directeur van Rederij Doeksen: “De afgelopen weken hebben we op de werf een aantal mooie mijlpalen weten te realiseren op de Willem Barentsz. Het meubilair kon weer worden geplaatst, de horecavoorzieningen zijn praktisch af, het autodek is bijna klaar en de MES-oefening werd met succes uitgevoerd. Maar, omdat we de kwaliteit van het werk vóór alles stellen en uiterste zorgvuldigheid in acht nemen, hebben we moeten besluiten de datum van 10 april los te laten. Bovendien willen we voldoende ruimte in de planning houden voor het proefvaren en oefenen.”
De komende fase in het nieuwbouwproject betreft het voorbereiden voor het in werking stellen van de LNG-installaties en motoren. Deze fase vraagt om uiterste zorgvuldigheid. De nieuwe schepen zijn de allereerste single fuel LNG-schepen in Nederland én de allereerste ter wereld waarbij single fuel LNG-motoren rechtstreeks roerpropellers aandrijven met vaste schroeven.
Rederij Doeksen bekijkt nu per maand welke voortgang is geboekt en welke consequenties dit heeft voor de dienstregeling. Melles: “De laatste loodjes wegen het zwaarst. Maar dat is het waard.”