Rederij Doeksen huurt ms Friesland I, ms Holland IV en de Regina Andrea in om de capaciteit naar Terschelling en Vlieland te vergroten. De waddenrederij heeft net als het OV te maken met coronamaatregelen die de capaciteit sterk beperken. Per afvaart mag vanaf 1 juni a.s. ca. 40% van de reguliere capaciteit worden benut, met inachtneming van aanvullende veiligheidsmaatregelen, zoals mondkapjes. Hierdoor is er een gespannen verhouding ontstaan door enerzijds de groeiende vraag naar capaciteit tijdens de zomermaanden en anderzijds door de maatregelen een zeer beperkt aanbod.
“We hebben gezocht naar manieren om het aantal passagiers dat we kunnen vervoeren op een verantwoorde en veilige manier te vergroten, met inachtneming van de coronamaatregelen én alle veiligheidseisen die normaliter gelden aan boord,” vertelt Paul Melles, directeur van Rederij Doeksen. “Daarom hebben we gezocht naar schepen (inclusief bemanning) die vertrouwd zijn met dit vaargebied en beschikbaar zijn om de komende weken extra afvaarten uit te voeren, zonder dat dit een extra inspanning vraagt van ons varend personeel. Voor veel passagiers zal dit een feest der herkenning zijn. De schepen hebben zich bewezen op dit traject en we zijn blij dat ze nu kunnen worden ingezet.”
Ms Friesland I en de Regina Andrea gaan vanaf 29 mei t/m 30 juni wekelijks rond de weekenden afvaarten uitvoeren naar zowel Terschelling als Vlieland. Ms Holland zal komend Pinksterweekend de Doeksenvloot versterken en op 12, 13 en 14 juni. De afvaarten zijn vanaf dinsdag 26 mei boekbaar via het reguliere boekingssysteem van Rederij Doeksen. Deze extra afvaarten zullen deels worden benut voor het vervoeren van passagiers met bestaande boekingen, die door de coronamaatregelen niet op de door hen geboekte afvaart mee kunnen.
Ze zijn helaas niet toegankelijkheid voor mindervaliden, voertuigen en fietsen worden niet meegenomen, er is geen horeca en aan boord is geen wifi. Warme kleding wordt aanbevolen!
Ms Friesland I werd in 1956 in opdracht van Rederij Doeksen gebouwd en voer tot 1988 op de lijn Terschelling. Sinds 2002 maakt het schip onderdeel uit van de historische driehoek en onderhoudt het de verbinding tussen Enkhuizen en Medemblik. Door de coronacrisis liggen de gebruikelijke werkzaamheden stil en zag Rederij Doeksen kans het schip tijdelijk in te huren.
Dit gold ook voor ms Holland IV PESK. Deze zeesleper werd in 1951 gebouwd in opdracht van Rederij Doeksen als razendsnelle bergingssleper en passagiersschip. Het schip voer tot midden jaren ‘70 in de dienst mee en werd vervolgens jaren ingehuurd door Rijkswaterstaat. Sinds 2000 is de Holland in goede handen bij de Stichting Zeesleepboot Holland, die het schip weer geheel in oude luister heeft hersteld.
Ook de Regina Andrea is een bekende verschijning op het wad. Rederij Partyvaart Neptunus uit Harlingen zet het schip gewoonlijk in voor zeehondentochten, rondvaarten en partijen op de Waddenzee en het IJsselmeer.
Voordat de schepen in de vaart worden genomen worden ze eerst, net als de overige veerschepen, coronaproof gemaakt. Dat wil zeggen: voorzien van verplichte looproutes, verspreide zitplaatsen, etc. Meer informatie over de coronamaatregelen bij Rederij Doeksen leest u op www.rederij-doeksen.nl/corona.