Na een jarenlang voorbereidingstraject maakt Frisia Zout in Harlingen momenteel aanstalten om zout te gaan winnen van onder de Waddenzee. Dat gaat starten op een andere locatie dan eerder de bedoeling was. Het bedrijf heeft vergunning voor het aanleggen van maximaal 4 zoutcavernes. Frisia wil nu beginnen op de meest noordoostelijk gelegen locatie. Die ligt verder van de stad dan de oorspronkelijke locatie ‘Havenmond-01’, maar dichter bij de zeedijk. Waarschijnlijk gaat de zeedijk noordelijk van Harlingen hierdoor meer en over een grotere afstand verzakken. De bodemdaling richting de stad, die eerder was gemodelleerd op maximaal 2 centimeter in de veerboothaven, zal in deze eerste fase juist minder zijn of helemaal niet optreden.
Het veranderde bedrijfsplan heeft geen gevolgen voor het Aanvullend Meetnet, dat in het centrum van Harlingen wordt aangelegd om eventuele bodemdaling te kunnen meten. “Dat meetnet komt er gewoon”, zegt Jarig Langhout, voorzitter van de Stichting Bescherming Historisch Harlingen. “Vergeet niet dat de winning 30 jaar gaat duren. Overigens willen we helemaal geen daling meten, maar schade door bodemdaling voorkómen, laat dat duidelijk zijn. Met dat doel voor ogen werken Frisia, gemeente, provincie en waterschap nauw samen met onze stichting.”
Website ‘Pilot Harlingen’
Vanaf vandaag is de website www.pilotharlingen.nl online. Zo kan iedereen de ontwikkelingen rond de zoutwinning volgen. Via de site is het ook mogelijk in te schrijven op een digitale nieuwsbrief. De website is een gezamenlijk initiatief van de bovengenoemde partijen.