De nieuwe LNG-catamaran ms Willem de Vlamingh van Rederij Doeksen wordt op dinsdag 26 januari a.s. officieel in de vaart genomen, met de eerste officiële passagiersdienstreis die vertrekt om 10.05 vanuit Harlingen naar Terschelling. Hiermee volgt het schip het zusterschip Willem Barentsz, dat op 3 juli in de dienstregeling werd geïntroduceerd. De twee schepen zijn de eerste (single fuel) LNG-veerboten in Nederland en de eerste schepen ter wereld, waarbij single fuel LNG-motoren rechtstreeks roerpropellers aandrijven met vaste schroeven. De schepen worden ingezet op de veerverbinding naar Vlieland en Terschelling.
Dirk Spoor, directeur van Rederij Doeksen: “Het bouwtraject is lang en hobbelig geweest, niet in de laatste plaats door de coronacrisis, maar nu we dit omvangrijke project afronden, kunnen we met trots zeggen dat het twee fantastische schepen heeft opgeleverd: twee efficiënte, lichtgewicht LNG-catamarans met een lage uitstoot en een interieur met faciliteiten die bijdragen aan de eilandervaring van onze gasten.”
De introductie van dit nieuwe LNG-veerbootconcept, gecombineerd met warmteterugwinning, efficiëntere romplijnen, lichtgewicht constructie, zonnepanelen betekent een aanzienlijke vermindering van schadelijke emissies: -10% CO2, -90% stikstofoxiden (NOx), -100% zwaveloxiden (SOx), -95% fijnstof. De Rederij heeft de ambitie om het LNG progressief bij te mengen met bio LNG of LBG, zodra dit in voldoende mate beschikbaar komt. Daarmee kunnen de CO2-emissies nog verder teruggedrongen worden.
Waddenfonds
Het nieuwbouwproject draagt actief bij aan het thema ‘Duurzame ontwikkeling havens en energietransitie’ uit het Pioniersprogramma Waddenfonds 2012-2013. Het Waddenfonds kende Rederij Doeksen voor dit project een subsidie toe van € 1.207.500.
N.B. I.v.m. de geldende coronamaatregelen wordt de introductie zeer sober gehouden. Het schip vaart gepavoiseerd, passagiers worden verwelkomd door onze mascotte en getrakteerd op koffie of thee.