De Port of Harlingen sluit het jaar, ondanks de coronacrisis, met positieve cijfers af. Dat is vooral te danken aan extra omzet in de afbouw van schepen en de forse groei van containeroverslag. De overslag van bulkgoederen daalde echter licht. En vooral de toeristische sector had het zwaar.
Paul Pot: “2020 stond natuurlijk in het teken van de coronacrisis. Ook in de haven merkten we de effecten, vooral in de toeristische sector. Want al was het in de zomer druk met individuele recreatievaart, tal van bedrijven hadden het moeilijk, zoals de veerdiensten, de bruine vloot, de cruisesector. Gelukkig gingen de overslag van goederen, de visserij en de industriële bedrijvigheid in de haven door en hebben we als haven een redelijk goede omzet gerealiseerd. Ik ben blij dat we als havenbedrijf het jaar goed hebben kunnen afsluiten. Maar ik hoop echt op een beter jaar voor alle ondernemers in de haven.”
Cijfers
De containeroverslag groeide fors met maar liefst 20% naar 28.000 TEU. De overslag van de zeevaart daalde met 6%. Ook het aantal binnenvaartschepen dat de haven aandeed daalde licht (3%). In 2020 was de haven van Harlingen een belangrijke economische motor voor de regio. Er werken zo’n 3.300 mensen bij één van de 215 bedrijven in de haven of een leverancier daarvan. Al die bedrijvigheid samen is goed voor een omzet van 300 miljoen euro.
Toekomstplannen
Het havenbedrijf heeft voor 2021 veel plannen. Paul Pot: “We zijn gestart met de bouw van de nieuwe visserijsteiger en we hebben het gebouw aan de Waddenpromenade aangekocht om als volwaardig havenbedrijf verder te kunnen groeien. Ook de samenwerking met de Friese achterlandhavens van Smallingerland en Heerenveen krijgt steeds meer vorm, waardoor de haven van Harlingen zich ontwikkelt als logistieke draaischijf van het noorden.”