Maandagochtend 8 november ontving manager commerciële zaken Annemieke van Brummelen de Fryske Reklamepriis uit handen van Pier Bergsma, voorzitter van de Ried fan de Fryske Beweging. Ook John de Vries, producent van de spot kreeg een prijs. Begin dit jaar al werd bekend dat Rederij Doeksen de prijs voor haar Friestalige spot voor het fietsdagarrangement had gewonnen. De uitreiking moest een aantal malen worden uitgesteld door coronamaatregelen.
De prijs bestaat uit een oorkonde, een beeldje van Grutte Pier door Anne Woudwijk en een bedrag van € 250. Rederij Doeksen doneert dit bedrag aan het logeerhuis in Leeuwarden van Stichting Út en Thús, voor Terschellingers van wie hun geliefde in het ziekenhuis ligt.
Rederij Doeksen is vereerd met de prijs. Annemieke van Brummelen: “Een groot deel van onze passagiers komt uit Friesland. Een Friestalige radiocommercial sluit hierbij goed aan.”
De jury looft het duidelijke enthousiasme waarmee de spot is ingesproken en het gebruik van ‘geef Fryske’ woorden als Skylge, bern, fergees, reedride en betingsten naast het eigentijdse kids (ook in Friesland worden dergelijke woorden gebruikt).
De Fryske Reklamepriis is een initiatief van de Fryske Beweging en ItNijs.frl met als doel het gebruik van de Friese taal of een Friese streektaal te stimuleren in reclame-uitingen.