Gemeente Harlingen doet mee met brede aanvraag
De provincies Flevoland, Overijssel, Utrecht, Fryslân, de vertegenwoordiging van samenwerkende schepen, de brancheorganisatie voor de beroepschartervaart, de Vereniging Zuiderzeegemeenten en de Vereniging van Waddengemeenten hebben een verzoek ingediend bij de ministeries EZK en OCW om geld vrij te maken in hun begroting om de bruine vloot te behouden. Ook de gemeente Harlingen zet zich al vele jaren samen met de Vereniging van Waddenzeegemeenten in om de bruine vloot, die afgemeerd is in Harlingen, te behouden. Het is nu aan het rijk om een bijdrage te leveren aan het behoud van de historische schepen voor de langere termijn.
Wethouder Paul Schoute van Harlingen: “Harlingen heeft de grootste bruine vloot van Nederland en zorgt als banenmotor voor miljoenen omzet in de regio. Winkels, leveranciers en ondernemers in recreatie en toerisme zowel klein en groot profiteren daar allemaal van mee en zorgen samen voor werkgelegenheid, plezier en vertier. Als een van de waddengemeenten zetten we ons ons daarom in voor geld vanuit het rijk voor het behoud van alle Nederlandse historische schepen en de kennis om ze varende te houden.“
Verzoek om bedrag in begroting ministeries EZK en OCW
Om de historische waarde van de schepen niet verloren te laten gaan is er geld nodig. Alle inspanningen zijn erop gericht de sector rendabeler en steviger te maken. Eendracht maakt macht en intensievere samenwerking is daarvoor nodig. Partijen hebben daarom gezamenlijk de ministeries gevraagd om een bedrag in hun begroting vrij te maken. Het gaat dan om de volgende punten:
- Varend erfgoed is onderdeel van de nieuwe toeristische agenda op rijksniveau bij de begroting van EZK voor 1 miljoen in 2022 en 2.5 miljoen per jaar met ingang van 2023. Dit ter ondersteuning van de gehele sector voor samenwerking in ambitie, marketing, duurzaamheid en certificering.
2. Inrichting van een Garantiefonds voor lage rente financiering voor erfgoedschepen.
3. Innovatieagenda voor een toekomstbestendige aanpak voor verduurzaming en certificering (veiligheid) van het maritiem erfgoed van diverse scheepstypen.
4. Een verbetering van de subsidie-instrumenten voor onderhoud en restauratie van het varend erfgoed door gelijkstelling van het varend erfgoed aan rijksmonumenten in de Erfgoedwet
Historische vloot in Nederland is uniek
Nederland heeft een lange historie als zeilende handelsnatie en heeft nog steeds een unieke, iconische, grote vloot van historische schepen. Dit maritiem erfgoed wordt ook wel de bruine vloot genoemd en bestaat uit onder andere zeilende voormalige vracht- en vissersschepen, waaronder voormalige Botters, Friese Skûtsjes, Klippers en een enkel Koggeschip. Met dit cultureel erfgoed wordt gevaren in het IJsselmeergebied, de Waddenzee, Noordzee en zelfs op de oceaan. Deze vloot is wereldwijd uniek en bepalend voor het beeld van onze havens en wateren. Ook economisch is de vloot van belang met de impact op de historische binnensteden met verhalen van de Zuiderzee & visserij, Hanze & handel. Ook voor het onderwijs is de vloot van belang als het gaat om verhaallijnen over visserij en windkracht, weer & klimaat. Het is een bijzondere collectie. Ter vergelijking: in Duitsland ligt ook een indrukwekkende vloot, maar met circa 100 traditionele schepen is het nog geen kwart van de Nederlandse vloot.