De deuren van de bibliotheek blijven geopend tijdens deze lockdown. Door de hulp die de bibliotheek biedt bij het online inplannen van een afspraak voor een boosterprik, het installeren van de CoronaCheck-app en andere vragen over de digitale overheid, is de dienstverlening van de bibliotheek essentieel. Daarom is de bibliotheek tijdens de lockdown geopend.
De bibliotheek doet al langer veel meer dan alleen boeken uitlenen. De bibliotheek helpt bijvoorbeeld ook mensen die moeite hebben met lezen en schrijven. Ook mensen die digitaal vaardiger willen worden, kunnen bij de bibliotheek terecht. Wie bijvoorbeeld hulp nodig heeft op een website van de overheid krijgt hulp van de bibliotheek. Een hiervoor geschoolde bibliotheekmedewerker helpt dan bij het vinden van de juiste informatie. Dat kan over van alles gaan: van het doorgeven van een verhuizing tot het aanvragen van een DigiD, kinderopvangtoeslag of huursubsidie. Al die zaken gaan nu digitaal, maar voor heel veel mensen is dat ingewikkeld.
Meer dan 600 vragen binnen drie maanden
De laatste tijd gaan er heel veel vragen over het online maken van een afspraak bij de GGD voor een corona-vaccinatie en het installeren van de CoronaCheck-app. Alleen in Noord-Friesland al werden die vragen de afgelopen drie maanden meer dan 600 keer gesteld aan bibliotheekmedewerkers. Ook zien de medewerkers steeds vaker mensen die willen leren videobellen of whatsappen om het contact met familie of vrienden te onderhouden nu ze minder mensen zien. En omdat de bibliotheken open blijven tijdens deze lockdown, kunnen de medewerkers elke dag zoveel mogelijk mensen ondersteunen bij hun vragen.
Gratis en voor iedereen
Vragen stellen kan tijdens openingsuren van de bibliotheek, het is gratis voor iedereen, lid zijn van de bibliotheek is dus niet nodig. De sluitingstijd van de bibliotheek is wel vervroegd: van 18.00 uur naar 17.00 uur. Alle actuele openingstijden en meer informatie over de dienstverlening van de bibliotheek staat op ontdekdebieb.nl.