Wegens griep en corona was er een groot aantal afmeldingen voor de informatieavond, gisteren in de Doopsgezinde kerk. Toch liep de kerk bijna vol met belangstellenden, die meer wilden weten over de onder- en bovengrondse metingen in verband met de zoutwinning. In het publiek naast buurtbewoners onder andere veel nieuwe raadsleden, en huiseigenaren uit de nabije omgeving. De avond werd georganiseerd door de Pilot Harlingen, waarin de Stichting Bescherming Historisch Harlingen samenwerkt met Frisia Zout, het Wetterskip, Provincie Fryslân en de gemeente.
Voorzitter Jarig Langhout introduceerde als eerste spreker drs. Van der Gaag. Hij ontwierp het meetnet dat moet uitwijzen of en hoe Harlingen verzakt door de zoutwinning. De hydroloog en geoloog werkte op vrijwel alle continenten en stopte al zijn internationale ervaring in het Harlinger meetnet. Zodoende omvat dat ook zogenaamde ’tiltmeters’, die in ons land niet of nauwelijks ingang vonden. Ten onrechte, benadrukte Van der Gaag overtuigend, want juist deze meters zijn in staat verschillende oorzaken van bodembewegingen te onderscheiden. In Harlingen wordt sinds een half jaar 24/7 gemeten. Elke dag stromen grote hoeveelheden data binnen. Zo krijgen we een beeld van de ondergrond terwijl de zoutwinning nog op grote afstand is en kan later, wanneer de bodemdaling nadert, worden onderscheiden welke nieuwe effecten optreden.
De metingen met drones door het bedrijf Aeroscan hadden veel bewoners nieuwsgierig gemaakt om naar de informatieavond te komen. Mark Nicolai toonde op het scherm een aantal van de resultaten. Met onvoorstelbare nauwkeurigheid zijn de huizen in 3D vastgelegd. Wanneer ooit schade wordt geconstateerd kan nu worden gekeken of die nieuw is, of al bestaand was. Dit vraagt wel een herhaling van deze metingen, en uitbreiding ervan over de gehele binnenstad. Of die metingen er komen hangt af van de Commissie Mijnbouwschade, vertelde Jarig Langhout. Die bepaalt of schade al dan niet wordt uitgekeerd en die Commissie zal dus ook moeten beoordelen of deze 3D-modellen daarvoor voldoende bewijs leveren. Uitgangspunt blijft echter het voorkómen van schade. “En als er één bedrijf is dat schade aan Harlingen wil voorkomen, dan is het wel Frisia Zout”, aldus de voorzitter. De Pilot Harlingen gaat voor de zomervakantie een tweede bijeenkomst organiseren, specifiek over de resultaten van het ondergrondse meetnet.