Bijna twee jaar na de aankoop van het gebouw met verkeerstoren aan de Waddenpromenade in Harlingen is het zover. De verbouwing van de kantoorruimtes op de begane grond en de toren wordt op dit moment verder afgerond. Daarmee vormt de Waddenpromenade officieel het nieuwe onderkomen van het havenbedrijf. Als het aan Port of Harlingen ligt, blijft het hier niet bij. Het hele gebied wordt het liefst spectaculair verder getransformeerd tot prettige en sociale poort naar het noorden en de Waddenzee.
āDe aanschaf van het pand op de Waddenpromenade was voor ons in 2020 een geweldige kansā, zegt Paul Pot, directeur van Port of Harlingen. āDit gebouw biedt ons de mogelijkheid om de haven Ć©n het havenbedrijf de uitstraling te geven die past bij onze ambities. Als havenbedrijf gaan we ons verder professionaliseren als hĆ©t duurzame maritieme en logistieke hart van Noord-Nederland. Daar hoort een echt havengebouw als dit bij. We zijn blij dat we de renovatie van de kantoorruimte kunnen afronden. Nu wordt het tijd om na te denken over de verdere ontwikkeling van het gebied.ā
Inkijkje in plannen
Het interieur van het pand aan de Waddenpromenade heeft inmiddels een metamorfose ondergaan tot een professionele huisvesting voor het havenbedrijf met de havendienst. Ook het exterieur van het gebouw vraagt nog om onderhoud. āAchter de toren bevindt zich een vervallen paviljoen. Dat doet deze prachtige locatie natuurlijk geen goedā, vindt Paul Pot. āDe stad, de inwoners van Harlingen en de toeristen verdienen beter.ā De komende week wordt het gebouw op het niveau van de Waddenpromenade daarom beplakt met stickers. Met de artist impressions op de ramen krijgt elke voorbijganger een inkijkje in de plannen die Port of Harlingen met de rest van het gebouw en de directe omgeving heeft.
In overleg met belanghebbenden
āWe hebben de architecten van Studio Groen+Schild gevraagd een in het oog springend schetsontwerp te maken voor een nieuw icoon in Harlingenā, vertelt Paul Pot. āIn dit ontwerp laten we het nautische verleden van de stad Harlingen en de dynamische toekomst van de haven samenkomen.ā Het ontwerp en de plannen zijn nog niet in beton gegoten. Port of Harlingen gaat met diverse belanghebbenden en stakeholders in gesprek over de verdere ontwikkeling van het gebied. Paul Pot: āEr zijn meerdere geĆÆnteresseerden die graag op deze plek gehuisvest willen zijn. Wat we in elk geval willen is dat het huidige stenen doorgangsgebied gaat veranderen in een plek voor ontmoeting en ontspanning. Er komt ruimte voor horeca en andere zaken. We denken aan een soort boulevard en ruimte voor de natuur.ā
Tweede toren gericht op de stad
In het schetsontwerp wordt het bestaande paviljoen gesloopt en komt er een nieuwe voor terug. Deze is open, licht en transparant. Aan de zijde van de stad wil Port of Harlingen een tweede toren realiseren die toegankelijk is voor het publiek en is gericht op de stad. Vanaf het dak is er dan een prachtig uitzicht over de Wadden, de haven, de grachten en de mooie panden van Harlingen. āIn ons schetsontwerp praten we over het project Willemsdok. Maar misschien weten de inwoners van Harlingen een betere naam. Tegen de tijd dat we verder zijn met de ontwikkeling willen we hiervoor een prijsvraag in het leven roepen via onze website en social media. We willen dat de inwoners van Harlingen straks trots zijn op de nieuwe Waddenpromenade, zoals wij dat al zijn als havenbedrijf.ā
Waddenpromenade onderdeel Tall Ship Races 2022
In het nieuwe onderkomen van Port of Harlingen komt komende maand ook tijdelijk het OCW te zitten. Dit is het Operationeel Centrum Water waarin onder meer Rijkswaterstaat, de waterpolitie, de KNRM, het loodswezen en Port of Harlingen alle het nautische zaken organiseren en coƶrdineren rond de Tall Ship Races 2002. Dit evenement vindt plaats van 14 tot en met 17 juli. Op de Waddenpromenade komen verder nog het Regatta Center van de STI (de wedstrijdorganisatie van de Tallships) en een post van het Rode Kruis. āAls hoofdsponsor van dit prachtige nautisch evenement zijn we ontzettend trots dat we dit kunnen aanbieden op onze nieuwe locatieā, zegt Paul Pot. āWe kijken ernaar uit!ā
Over Port of Harlingen
NV Port of Harlingen is een zelfstandig havenbedrijf, met de gemeente Harlingen als enige aandeelhouder. Het havenbedrijf is verantwoordelijk voor de economische ontwikkeling, het beheer, het onderhoud en de exploitatie van de havens in Harlingen. Daarnaast zorgt Port of Harlingen voor het handhaven van een veilige en vlotte afhandeling van de scheepvaart. In samenwerking met stakeholders wil Port of Harlingen in 2035 hĆ©t duurzame maritieme en logistieke hart van Noord-Nederland zijn. Daarbij wordt ingezet op werkgelegenheid, continuĆÆteit en groeimogelijkheden voor het havenbedrijfsleven.