Kathryn Cok en Wouter Verschuren op klavecimbel en barokfagot
Werken van Bach, Buxtehude en Telemann staan nog altijd volop in de belangstelling. Maar de 17e en 18e eeuw hebben veel meer getalenteerde componisten opgeleverd. Kathryn Cok en Wouter Verschuren laten pareltjes van minder bekende goden schitteren. Behalve werken van bovengenoemde componisten vertolken zij muziek van Michel Corette, Johann Jakob Froberger, Jacob Wilhelm Lustig, Christoph Schaffrath en J.G. Tiehl.
Zondag 20 november, Grote Kerk, Kerkpad 3, Harlingen, aanvang 15.00 uur
Toegang €20,- Jongeren tot 18 jaar gratis
Meer informatie: www.koffieconcerten-harlingen.nl of mail naar info@koffieconcerten-harlingen.nl
Aanvang 15.00 uur. Plaats: Grote Kerk, Kerkpad 3 te Harlingen. Reservering is zeer gewenst. Na betaling ontvangt u een toegangsbewijs. Wij placeren op afstand. Aan de kerk kunt u ook nog altijd een kaartje kopen. In dat geval krijgt u een plaats toegewezen.
Sinds het jaar 1996, toen Kathryn vanuit New Yo k de oceaan overstak, delen zij en Wouter hun passie voor zowel muziek als voor elkaar. Beiden zijn werkzaam aan het Koninklijk Conservatorium en leden van The Amsterdam Baroque Orchestra o.l.v. Ton Koopman.
De “pareltjes” betreffen werken van bekende en (veel) minder bekende componisten. Bach, Buxtehude en Telemann ontbreken niet, maar de namen van enkele anderen uit de barok, zoals een Corette, een Lustig, een Schaffrath en een grotendeels door het stof van de geschiedenis overdekte J.G. Tiehl zullen niet meteen door iedereen worden gekend.
Wouter Verschuren is regelmatig als fagottist te horen in Europa, de VS en in Azië. Hij is thuis in repertoire dat rijkt van de vroege Renaissance tot aan de Romantiek. Hij is eerste fagottist van The Amsterdam Baroque Orchestra (Ton Koopman) en wordt regelmatig uitgenodigd bij vooraanstaande orkesten, zoals De Nederlandse Bachvereniging, The Orchestra of the Age of Enlightenement en The Orchestra of the 18th Century.
Wouter geeft geregeld recitals met zijn echtgenote, klavecinist en fortepianist Kathryn Cok in Europa en in de VS. Hun opname van vergeten sonates van Nikolaus von Krufft in 2009 was een wereldpremière en is uitgebracht door Challenge Records. In 2017 bracht Wouter met zijn ensemble Concerto Delaborde de cd The Elegant Bassoon bij het Nederlandse label Globe uit. Verder kan Wouter worden gehoord op talloze albums bij labels als Sony, Alpha, Erato en Antoine Marchand. Wouter heeft deelgenomen aan de opname van de complete cantates van Bach en Buxtehude met The Amsterdamse Baroque Orchestra o.l.v. Ton Koopman.
Naast zijn positie aan het Royal College of Music, London en het Koninklijk Conservatorium te Den Haag geeft Wouter regelmatig masterclasses in Europa, de VS en het Midden-Oosten en op festivals als het Amherst Early Music Festival (USA), de San Francisco Early Music Society (USA) en Tage der alte Musik in Hof (Duitsland).
Wouter is ook actief als onderzoeker, met als hoofddoel het vergeten repertoire voor dulciaan (voorloper van de fagot) en (historische) fagot te herontdekken. Hij is momenteel bezig aan een promotietraject aan The Royal College of Music met als onderwerp “Giants of the Dulcian Family.”
Kathryn Cok is geboren in New York, maar woont sinds 1996 in Nederland, alwaar ze klavecimbel en fortepiano studeerde aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Kathryn is een gevraagd klavecinist, fortepianist en researcher aan beide zijden van de Atlantische oceaan. Zij verwierf haar doctorstitel aan de Universiteit van Leiden op het onderwerp Basso Continuo bronnen uit de Nederlandse Republiek 1620-1790.
Kathryn won de eerste prijs in het Concours voor barokinstrumenten in
Brunnenthal, Oostenrijk. Ze werkt als solist en als continuo-speler met The Amsterdam Baroque Orchestra en andere gerenommeerde barokensembles zoals Het Nederlands Kamerkoor, Het Tulipa Consort, Musica Temprana, en Harmonie Universelle. Daarnaast werkt zij met vooraanstaande symfonische orkesten zoals Het Concertgebouw Orkest, het Deutsches Symphonie-Orchester Berlin en het Berliner Philharmoniker.
Kathryn treedt regelmatig op als solist in de meest vooraanstaande oudemuziekfestivals en concertseries zoals Festival Oude Muziek Utrecht, Brunnenthaler Konzert Sommer, Amherst Early Music Festival en het Bodensee Festival.
Kathryn is medeoprichter van het Caecilia-Concert, een dynamische, internationale groep instrumentalisten gespecialiseerd in de uitvoering van 17e-eeuwse muziek, en Concerto Delaborde, een ensemble dat zich toelegt op 18e-eeuwse muziek voor blazers en strijkers. Daarnaast vormt ze een duo met haar echtgenoot, de fagottist Wouter Verschuren. Zij voeren samen bekend en onbekend werk uit voor historische fagot en klavecimbel/fortepiano.
Kathryn doceert aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag en bekleedt aan dit instituut tevens de functie van Head of Master Research.
Ze is bezig op het gebied van ‘artistic research’, geeft regelmatig lezingen over haar onderzoek en draagt bij aan muziekgerelateerde tijdschriften zoals Harpsichord and Fortepiano magazine, Tijdschrift Oude Muziek en Early Music America.