Port of Harlingen is deze maand vijf jaar zelfstandig. Dat alleen al is natuurlijk reden voor een feestje, maar Port of Harlingen heeft wel vijf redenen om feest te vieren. Op donderdag 10 november vindt daarom het zogenoemde High Five Feest plaats. Daarmee wordt het jubileum gevierd, de zaagtandsteiger geopend, de nieuwe huisvesting aan de Waddenpromenade gepresenteerd, het nieuwe havenmanagementsysteem in gebruik genomen en de modernisering van de verkeerstoren afgerond.
Deze maand is het precies vijf jaar geleden dat Port of Harlingen werd verzelfstandigd. “Vanaf dat moment zijn wij als havenbedrijf volledig verantwoordelijk voor de economische ontwikkeling, beheer, onderhoud en exploitatie van het havengebied”, vertelt Paul Pot, directeur van Port of Harlingen. Volgens Pot hebben er op al deze gebieden de afgelopen jaren ontwikkelingen plaatsgevonden die het havenbedrijf klaarmaakt voor de toekomst. “Daarom is het tijd voor een feestje. We willen ons vijfjarig jubileum vieren met onder anderen ondernemers in de haven, stakeholders en samenwerkingspartners. Dat gaan we doen met een High Five Feest. Daarmee zetten we vijf mooie ontwikkelingen in de schijnwerpers.”
Officiële opening zaagtandsteiger
Het High Five Feest begint met de opening van de zaagtandsteiger. Deze innovatieve betonnen steiger is speciaal aangelegd voor de vissersvloot van Urk en biedt plaats aan twintig schepen. “Met de steiger gaan we als haven echt met onze tijd mee”, aldus Pot. “Kotters kunnen nu makkelijker aanleggen waardoor de vissers onder meer eenvoudiger vis kunnen lossen. De steiger past bij de nieuwe vistechnieken die op de modernste kotters worden gebruikt.” De zaagtandsteiger wordt donderdag 10 november om 14.15 uur officieel geopend door Friso Douwstra, gedeputeerde van de Provincie Fryslân, Teun Visser, de directeur van de Urker visafslag en Paul Pot. Zij knippen gezamenlijk een lint door en gaan daarna met een select gezelschap aan boord van een garnalenkotter. Vanaf daar varen ze naar de Waddenpromenade waar het High Five Feest aan wal wordt voortgezet.
Terug- en vooruitblikken
Tijdens de bijeenkomst aan de Waddenpromenade wordt met Paul Pot, Hans Engels, voorzitter van de Raad van Commissarissen van Port of Harlingen, en Paul Schoute wethouder van de Gemeente Harlingen (de enige aandeelhouder van Port of Harlingen) vijf jaar terug- en vijf jaar vooruitgeblikt. Er wordt teruggekeken op de verzelfstandiging en vooruitgekeken naar de toekomst en de verdere ontwikkeling van het havenbedrijf.
Plannen voor Waddenpromenade
Daarna wordt er een presentatie gegeven door Arnold de Bruin en Thijs Bongers van Studio Groen+Schild die voor het pand aan de waddenpromenade een schetsontwerp heeft gemaakt. “In dit ontwerp laten we het nautische verleden van de stad Harlingen en de dynamische toekomst van de haven samenkomen”, aldus Pot. “Het ontwerp en de plannen zijn nog niet in beton gegoten. We gaan met diverse belanghebbenden en stakeholders in gesprek over de verdere ontwikkeling van het gebied. We laten wel graag zien welke mooie en inspirerende plannen we hebben om Harlingen op de kaart te zetten. De stad, de inwoners van Harlingen en de toeristen verdienen een prachtige Waddenpromenade.”
Steeds meer scheepvaart
Gijs Coenraads, hoofd van het district Friesland en Waddenzee bij Rijkswaterstaat, spreekt tijdens het High Five Feest over het belang van de verkeerspost van Harlingen. Port of Harlingen krijgt te maken met steeds meer scheepvaart. De verkeerstoren die onlangs is gemoderniseerd, speelt hierin een belangrijke rol. Voor het zorgen voor een vlotte, veilige en duurzame afwikkeling van het scheepvaartverkeer is Port of Harlingen gaan werken met ShipLogic. Dit is een havenmanagementsysteem speciaal voor havens. “Met het uitlichten van deze positieve ontwikkelingen tijdens ons feest laten we zien dat we zijn voorbereid op de toekomst”, aldus Pot.
Over Port of Harlingen
NV Port of Harlingen is een zelfstandig havenbedrijf, met de gemeente Harlingen als enige aandeelhouder. Het havenbedrijf is verantwoordelijk voor de economische ontwikkeling, het beheer, het onderhoud en de exploitatie van de havens in Harlingen. Daarnaast zorgt Port of Harlingen voor het handhaven van een veilige en vlotte afhandeling van de scheepvaart. In samenwerking met stakeholders wil Port of Harlingen in 2035 hét duurzame maritieme en logistieke hart van Noord Nederland zijn. Daarbij wordt ingezet op werkgelegenheid, continuïteit en groeimogelijkheden voor het havenbedrijfsleven.