De tweedeklas leerlingen van RSG Simon Vestdijk werken bij het vak “wetenschapsoriëntatie” het hele schooljaar aan een onderzoeksproject. Ze onderzoeken dit jaar, samen met leerlingen uit Duitsland en Denemarken het Werelderfgoed de Waddenzee. Gedurende het project worden de leerlingen ondersteund door experts van Werelderfgoed de Waddenzee, de Duitse commissie van UNESCO en Heritage Studies uit Berlijn. Met de laatste organisatie voert de school ook dit project uit.
Het idee achter dit project is om interculturele groepen leerlingen creatief te laten samenwerken om zo meer kennis te verwerven over Werelderfgoed locaties en de gevolgen van het dagelijks leven en klimaatverandering hierop. Daarnaast wil het project klimaatreductie, duurzame ontwikkeling, burgerschapsvorming, verbinding en samenwerking tussen leerlingen en scholen over de grens bevorderen. Docent Alies Zijlstra kijkt met tevredenheid terug op de eerste sessie: “Als school vinden we het belangrijk om de leerlingen op te leiden tot wereldburgers. Dit project past hier uitstekend in.”
Op woensdag 2 november werd (online) gestart met een kennismaking en een workshop over Unesco en het werelderfgoed. Aansluitend werd op donderdag een interessante lezing gevolgd van dhr. Fröhlich van het Wereld Natuur Fonds over de Halligen, een groepje Duitse Waddeneilanden zonder kustbescherming. Na de lezing kregen de leerlingen een korte onderzoeksopdracht over deze eilanden en werden de resultaten uitgewerkt op een poster. Deze posters werden over en weer gedeeld met alle deelnemende scholen.
Gedurende het project zullen er meerdere (online) bijeenkomsten van dit project zijn maar ook over andere locaties die onder het Werelderfgoed vallen.