Jongens maken fouten, zoeken grenzen op en gaan hier soms overheen. Dit is hoe jongens leren. Over het algemeen kunnen jongens na een onstuimig begin redelijk hun plek op school vinden, mede door de begeleiding van ouders, mentor, docenten en ondersteunend personeel. Echter, het kan voorkomen dat jongens opvallend gedrag blijven vertonen. Dit kan in de klas zijn, maar ook op de gang of op het schoolplein. Eveneens lopen jongens regelmatig vast in schoolwerk, motivatie, planning en resultaten. In deze gevallen is extra begeleiding noodzakelijk. Sinds enkele jaren heeft RSG Simon Vestdijk geschoolde jongenscoaches rondlopen die hierbij kunnen helpen. Samen met de leerling kijken ze welke ondersteuning noodzakelijk is.
Naarmate leerlingen ouder worden, worden de verschillen tussen jongens en meisjes in het onderwijs steeds zichtbaarder. Jongens vallen vaker voortijdig uit in het onderwijs en blijven vaker zitten dan meisjes op de middelbare school. Daarnaast komen motivatieproblemen vaker voor bij jongens, dan bij meisjes. Bovendien zijn er steeds minder mannelijke rolmodellen en wordt er snel met een oordelende vinger naar jongens gewezen. Zo gelden in het onderwijs (én daarbuiten) aanpak en regels voor jongens én meiden, terwijl de manier van leren en behoeftes vaak ver uit elkaar liggen. Voor RSG Simon Vestdijk was dit gegeven voldoende aanleiding om aan de slag te gaan met jongenscoaching. In deze trainingen gaan de coaches samen met de leerlingen naar buiten. Centraal staat het kijken, denken en handelen vanuit het jongensperspectief: fouten maken, grenzen opzoeken en er overheen gaan.
De coaches, David Feenstra, Nikita Judkins, Tim Ravesloot en Oane Westra zijn enthousiast over de trajecten die ze aanbieden. Naast individuele gesprekken tussen jongens en coach, is het aanbod op RSG Simon Vestdijk veel breder. David Feenstra: “We laten leerlingen grenzen herkennen en erkennen met ervaringsgerichte oefeningen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Chinees boksen.” Tim Ravesloot vult aan: “Door spelvormen zoals Expeditie Robinson laten we jongens inzicht te geven in hun eigen kunnen. Daarbij willen we ze zich laten realiseren dat ze veel meer kunnen dan ze laten zien. Het vuur is er, alleen heeft het te weinig zuurstof!”
Jongens, mentoren en ouders weten de jongenscoaches inmiddels goed te vinden. De aanpak blijkt een succes! Oane Westra: “De hoeveelheid jongens die we spreken wordt steeds groter en de ervaringen zijn positief. Samen zetten we goede stappen in de motivatie, en dit komt hun schoolresultaten ten goede.” Wil je meer informatie over de inzet van jongenscoaches? Lees de flyer: https://schoolgids.vestdijk.nl/jongenscoaching/