Deze week bruist het volop rondom de practicumruimte in het scheikundelokaal van RSG Simon Vestdijk. De spanning en onderlinge strijd tussen leerlingen is duidelijk voelbaar. En dat is niet voor niks. In deze week voor de kerstvakantie zijn alle derde klassen mavo, havo en vwo bezig met een project rondom suikerbieten: biet the challenge! De klassen gaan met elkaar de strijd aan om zoveel mogelijk suiker uit suikerbieten te halen.
Proces tot het komen van suiker
Maandagochtend zijn de leerlingen begonnen met een aantal bieten per klas en als het allemaal netjes uitgevoerd wordt hebben ze woensdagochtend suiker. Aan het eind van het project wordt per klas gekeken welke groep het hoogste percentage suiker eruit weet te halen. De leerlingen halen op maandag suiker uit de bieten met behulp van een sappan. Ze snijden de bieten in zo klein mogelijke stukjes en laten het suiker oplossen. Dinsdag verwerken ze dit tot een stroopachtige substantie en laten dit kristalliseren. Hierdoor kunnen ze op woensdag bepalen hoeveel gram suiker ze hebben opgehaald. De klas die het meest nauwkeurig gewerkt heeft zal de hoogste opbrengst hebben.
Koppeling theorie en praktijk
De leerlingen vullen hun gegevens in op een grote poster voor overzicht. Hierdoor wordt er een expliciete koppeling gemaakt tussen de theorie die de leerlingen in de afgelopen tijd hebben gehad en praktijk. Docent scheikunde, Anke Heijne, kijkt met gepaste trots naar het project: “De theorie begint veel meer te leven voor ze. Door het competitie-element worden leerlingen daarnaast echt uitgedaagd.” De leerlingen van RSG Simon Vestdijk leren de lesstof toe te passen, zijn aan de slag met praktische vaardigheden en gebruiken dit weer in opdrachten. Het laat de leerlingen zien welke toepassingen er in het dagelijks leven zijn voor scheikunde en geeft inzicht in suiker. Het blijkt dat veel leerlingen voor het project geen idee hadden waar suiker vandaan komt of hoe het gemaakt wordt. Dat proces staat voor hen helemaal uitgewerkt, en door er zelf in te duiken en er mee aan de slag te gaan wordt het voor de leerlingen veel duidelijker.
Belangrijk voor vervolgonderwijs
Biet the challenge is opgezet door de hele sectie scheikunde, die naast Anke Heijne bestaat uit Nikita Judkins. Voor de sectie betekende dit project de nodige voorbereiding. Hierbij is ook goed gekeken naar de aansluiting qua kennis en vaardigheden voor de hogere leerjaren en het vervolgonderwijs. De sectie kijkt met grote tevredenheid terug op het project. Anke Heijne: “De leerlingen krijgen met het project ook een idee wat ze met scheikunde kunnen na de middelbare school. Super dat een aantal leerlingen aangeven interesse te hebben in scheikunde.” Alle leerlingen hebben hard gewerkt en kunnen na een leuk, leerzaam project met een nieuw opgedane kennis beginnen aan de kerstvakantie.