‘Vervlochten verdriet’ is de vertaling van het Surinaamse ‘Koesoemie Bongie’. Het is de titel van de komende tentoonstelling van Isidoor Wens in Kunstruimte Etalage Leeuwarden, aan het centrale plein van de Friese hoofdstad. De vrij toegankelijke opening op 11 maart om 17.00 uur omvat onder meer een korte performance van de kunstenaar, in samenwerking met Joris Collier en Gerdie de Jong. De nieuwe expositie loopt daarna tot en met zondag 4 juni.
Isidoor Wens (1955) werd geboren in Suriname. Opgegroeid in de jungle liep hij op zijn 16e platzak Paramaribo binnen. Hij wist er een zaak als kleermaker te starten en vloog in 1980 naar Nederland om in Den Bosch een mode-opleiding te volgen. Aan de Kunstacademie ontdekte hij naast het tekenen en het schilderen zijn voorliefde voor performances. Zodoende rondde hij zijn kunstopleiding af op de afdeling Beeldhouwen en Performance van de Kunstacademie in Utrecht. Met zijn kunstenaarsinitiatief ArtOts in Den Bosch staat hij volop in het actuele kunstveld. Wens werkte als ‘Artist in residence’ in het Europees Keramisch Werkcentrum in Oisterwijk en realiseerde enkele jaren geleden zelf zo’n bescheiden kunstenaarswerkplek in zijn geboortedorp Botopasi.
Behalve performances en installaties maakte Isidoor Wens de afgelopen jaren enorme zwart-wit tekeningen op papier met thema’s als vruchtbaarheid, het vrouwelijk lichaam en vlechten – in vele lagen en betekenissen. Speciaal voor KOOKS maakte hij een nieuwe installatie met tekeningen op rol, een woud van draden en vlechten en keramische objecten met haar van hemzelf en van zijn vader. Met ‘Koesoemie Bongie’ vervlecht Isidoor Wens in de Leeuwarder kunstruimte de Nederlandse en de Surinaamse cultuur, geboorte en de dood, het verdriet over het overlijden van zijn vader, de huidige situatie in de wereld en zoeken naar zijn eigen evenwicht.
De beeldendekunstserie ‘KOOKS’ is een initiatief van Galerie de Vis in Harlingen met als curator beeldhouwer en installatiekunstenaar Adriaan Rees. Isidoor Wens is de 13e exposant sinds de reeks hier, schuin tegenover de ingang van het Fries Museum, van start ging in het kader van het Culturele Jaar 2018.