Samen met scheepswerf SRF in Harlingen is de afgelopen 6 weken hard gewerkt aan boord van de Josina Elisabeth.
Deze bijna 41 meter lange tweemast klipper voor 34 personen overnachten en 55 dag gasten is op de werf flink onder handen geweest. Het schip heeft een refit van de motor gekregen. De Oude gardner (6 cilinder) is vervangen door een stage 5 Iveco scheepsmotor. Het werd nog een hele operatie. Eerst moest een groot gat in het zogeheten roef dak gemaakt worden van maar liefst 3 meter bij 1.5 meter. Een zelfde gat werd vervolgens in de vloer gemaakt. De scheepsmotor was niet van plan zijn plek meteen af te staan. Alle bouten zaten vaster dan vast. Met Warm stoken, mokerslagen en spierkracht lukte het dan eindelijk om de motor los te maken. Vervolgens kon de oude zware motor uit het schip getild worden.
In de machinekamer moest alles aangepast worden aan de nieuwe motor. Andere schroef, aanpassing van motorsteunen, keerkoppeling nieuwe bedrading etc etc. waar eerst gedacht werd aan een klus van 4 weken is uiteindelijk na 6 weken opgeleverd!
Bij de testvaart was de reactie van schipper Axe; wat een verschil! Wat een kracht en toch zo’n stille motor. Stage 5 motoren zijn schoner dan andere motoren en stoten minder schadelijke stoffen uit. Maar dat betekent niet dat ze inboeten aan vermogen. Iveco is wat dat betreft een echte voorloper. De stage 5 motoren onderscheiden zich door hoge prestaties, milieuvriendelijkheid en energiezuinigheid.
op vrijdag 28 april is eerste tocht aan boord van de josina elisabeth. Klaar voor de toekomst met minder CO2 uitstoot.