De Lanen markt op Koningsdag is een (mooi) overblijfsel van de viering 750 jaar Stadsrechten in 1984. Eén van de bewoonsters toen, Susan Postma, bezocht regelmatig de Zwarte Markt in Beverwijk, toen nog in een Loods, en dacht waarom doen we dat in Harlingen ook niet zoiets en dan in de openlucht. Het initiatief werd opgepikt, onder andere ook door Paul van Beusekom van cafetaria The Corner, de Lanenbuurtvereniging opgericht en een planning voor het jubileumjaar op de rails gezet. Onderdeel was straatversiering. Dat idee werd uitgewerkt en een knip en naaiploeg kwam bijeen om in overleg met en op locatie van Zeilmakerij van der Plaats zon 2000 meter vlaggenlijn te maken. Die vlaggetjes van zeildoek waren cq zijn van uitzonderlijke kwaliteit want met de afgelopen Koningsdag wapperden ze weer vrolijk op de gezellige lanen. De grote rollen waarop de vlaggetjes worden opgeruimd zijn, ook 40 jaar geleden, gemaakt door Huitenga’s bouwbdrijf.
Vernielen leuk….
De pogingen van vervelende jonge jeugd, 15 16 jaar werd geschat die des nachts om 02.00 uur ! pogingen deed om ze van de bevestigingspunten te scheuren mislukten. Dus daarom werden de containers, door de gemeente geplaatst maar om getrapt. Het wordt trouwens wel steeds ingewikkelder om een evenement te organiseren. De nieuwe regelgeving schrijft nog al wat verregaande maatregelen voor om een risicoloos feest (je) te laten plaats vinden. Een veiligheid-driehoek, politie, brandweer en Rode Kruis, laat vanuit Leeuwarden hun licht schijnen over een aanvraag. Lanenmarkt koningsdag: Borden met teksten Parkeren verboden, en: afgesloten in verband met een evenement. Voldoende afvalbakken op het evenementen terrein (in dit geval de Lanen), vooraf een aankondiging brief aan de bewoners, bij de aanvoer wegen steeds twee verkeersgeleiders, voorzien van een diploma! Minimaal twee EHBO medewerkers moeten gecertificeerd zijn (geen BHV’érs,) een aantal beveiligers, voldoende toilet gelegenheden en die moeten met verwijzingsbordjes goed zijn aangegeven.
4100 EHBO’érs
Dus er moeten nogal wat kosten gemaakt worden. Een persoonlijke belevenis wil ik u niet onthouden. Voor het Centraal zat ik in de organisatie van de jaarlijkse zomerkermis. Voorheen alle acties op jaarbasis op één A4rtje, naar het politie bureau en toestemming met veel succes. Kermis vergunning aangevraagd, aanvullende vergunningseis: “Hoeveel mensen verwacht u? Wij gaan uit van een EHBO medewerker per 250 mensen. Ik: Gaan we doen”. Word ik een paarmaanden later door de gemeente benaderd of de EHBO vereniging, ik ben daar voorzitter van, de eerste lijnzorg van de Tall Ship races kan verzorgen. Nee dat lukt dus niet want bij de verwachtte 350.000 bezoekers zijn er 4100! EHBO’rs nodig…..Wellicht worden de evenementen dus kapot geregeld want er moeten professionele hulpverleners komen en die kosten minimaal 40 euro per uur per medewerker.