Er zit vaart in de plannen voor het bebouwen van het terrein van het voormalige Spaansen. Gemeente en ontwikkelaar (Harns Invest en Kuin Vastgoedontwikkeling) hebben onlangs overeenstemming bereikt over het raamwerk van het stedenbouwkundig plan en het woningbouwprogramma voor het project Veste. Na een zeer druk bezochte inloopbijeenkomst op 3 juli is het raamwerk op onderdelen aangescherpt en worden met direct belanghebbenden nog vervolggesprekken gevoerd.
Na de zomer wordt er gewerkt aan een beeldkwaliteitsplan voor de architectuur van de woningen en een inrichtingsplan voor de openbare ruimte. Het uitgewerkte plan wordt door het college van B&W aan de gemeenteraad gepresenteerd. Voorafgaand aan de besluitvorming door de gemeenteraad wordt samen met de ontwikkelaar nog een inloopbijeenkomst georganiseerd. Als de gemeenteraad groen licht geeft voor de plannen dan start begin volgend jaar de formele planologische procedure. Als alles goed gaat kan met de bouw van de eerste woningen in het voorjaar van 2026 worden gestart.
Ambities stedenbouwkundig plan
Wethouder Erik de Groot is blij dat de gemeentelijke ambities voor de nieuwe woonwijk goed uit de verf zijn gekomen. Het komt bijna nooit voor dat er dichtbij het centrum ruimte ontstaat voor een hele nieuwe woonwijk. Dat is zelfs een unicum voor Friesland. Het gewenste stedelijke woonmilieu krijgt vorm door de vorming van gesloten bouwblokken met een afwisseling van appartementen en grondgebonden woningen in veel verschillende woningtypen. Het openbaar gebied krijgt een hoogwaardige en duurzame inrichting en biedt veel ruimte om te wandelen en te fietsen. Door hoogteaccenten wordt het stedelijke woonmilieu versterkt. Hierdoor konden de ontwerpers de buitenruimte vergroten en versterken. De groene long langs het Oude Jaagpad en de nieuwe haven geven de nieuwe wijk een geheel eigen signatuur.
Erik de Groot is blij dat het parkeren grotendeels aan het zicht wordt onttrokken, omdat de auto’s binnen de bouwblokken worden geparkeerd. Dat komt de kwaliteit van het openbaar gebied ten goede en geeft meer ruimte voor verblijf, spelen, wandelen en fietsen. Bijzonder is ook de keuze voor een verkeerslus voor auto’s aansluitend op de kruising bij de Maritieme Academie. Deze lus zorgt ervoor dat doorgaand verkeer niet mogelijk is en dat de lus alleen wordt gebruikt door de nieuwe bewoners.
Woonprogramma
Met de ontwikkelaar is overeenstemming bereikt over het woonprogramma. Wethouder Erik de Groot is blij dat het woningbouwprogramma recht doet aan het uitgangspunt dat de nieuwe wijk een afspiegeling zou moeten zijn van Harlingen: een gemengde wijk voor alle doelgroepen. Een van de resultaten is dat er ruimte komt voor 320 woningen. Dat is meer dan aanvankelijk werd gedacht. Het stedenbouwkundig plan laat zien dat dit aantal eigenlijk ook wel nodig is om het gewenste stedelijke woonmilieu te realiseren, zonder de omvang en kwaliteit van het openbaar gebied aan te tasten. Dat er meer woningen gebouwd kunnen worden, levert een mooie bijdrage aan het verkleinen van het woningtekort.
Er is overeenstemming bereikt om 64 tot 70 sociale huurwoningen (minimaal 20%) te bouwen op een aantal plekken in het plan, waaronder een hofje met grondgebonden levensloopwoningen. Daarnaast is overeengekomen 40% van de woningen te bouwen tot € 390.000,- VON (prijspeil 1-1-2024). Dat is het bedrag dat door het Rijk wordt gezien als betaalbaar. Met de ontwikkelaar is overeengekomen om van een deel van die woningen de verkoopprijs op maximaal 80% van deze norm te bouwen (€312.000,- VON, prijspeil 1-1-2024). Het gaat dan om 15% van het totaal aantal woningen (48 woningen).
Verder streven de gemeente en ontwikkelaars ernaar om twee ontmoetingsplekken te realiseren in deze nieuwe wijk. De uitgangspunten en afspraken voor het project Veste worden de komende maanden uitgewerkt in een juridische overeenkomst tussen de gemeente en de ontwikkelaars.