Maandagochtend 20 januari was de raadszaal van het stadhuis in Harlingen gevuld met enthousiaste en creatieve leerlingen. 21 leerlingen van IKC Sint Michaël bezochten het stadhuis om het educatieve spel Democracity te spelen. Dit spel biedt kinderen de kans om te ervaren hoe een gemeenteraad werkt en welke beslissingen nodig zijn om een stad op te bouwen.
Een stad vol groen en duurzame keuzes
Bij Democracity richten leerlingen politieke partijen op en maken ze keuzes over de inrichting van hun stad. Gaan ze voor een groene stad, een veilige stad of een stad vol recreatie? Door te overleggen, argumenten uit te wisselen en te stemmen, ontdekken de leerlingen wat er komt kijken bij democratische besluitvorming.
De stad die deze leerlingen bouwden, bevatte veel groen, speelruimtes en belangrijke voorzieningen zoals een basisschool, een ziekenhuis en een politiebureau. Voor de inwoners waren er huizen en een supermarkt. Ook werd er nagedacht over duurzame energievoorziening met een zonnepark en windmolens. Hoewel er door democratische besluitvorming geen plaats was voor een universiteit, leerden de kinderen dat het maken van keuzes en prioriteiten stellen cruciaal is in een democratie.
In totaal komen vijf klassen van IKC Sint Michaël en een klas van Middelstein langs in het stadhuis om Democracity te spelen. Dit project laat zien hoe belangrijk het is om kinderen op jonge leeftijd te betrekken bij democratische processen en hen bewust te maken van de impact van politieke keuzes.