Ingezonden: CBR hopeloos verdwaald in eigen regels

Ingezonden: CBR hopeloos verdwaald in eigen regels

In de LC van zaterdag 5 januari stond op pagina 6: “In het Nieuws” een goed artikel over de chaos bij het CBR. “We hebben het keidruk” verklaard Irene Helder van het CBR maar dat roepen ze dan ook over zichzelf af. Bijvoorbeeld: Ruim 600.000 medische keuringen wordt er aangegeven maar hoeveel dubbelen zitten daarbij? 

Ik ben touringcarchauffeur en heb een geneeskundige verklaring nodig. Mijn Rijbewijs (zen) moesten worden verlengd en een medisch keuring is daarbij noodzakelijk ivm. ‘groot rijbewijs’. Mijn Medibus (medische verklaring) was nog twee jaar geldig, dus simpel: kopietje en klaar, maar nee dat accepteert het CBR niet dus opnieuw een zinloze keuring ondergaan. Regels!



Dan de ingevoerde code 95 ter bevordering van de kwaliteit binnen de beroepsvervoer. Dat is een goede zaak. Alle ‘groot rijbewijs’ houders moeten in 5 jaar tijd 35 uur bijscholing volgen waarbij één uur één punt oplevert. Je hebt dus 35 punten nodig voor de aantekening op je rijbewijs anders mag je niet meer op groot materieel rijden. Bij de code 95 zit ook het onderdeel EHBO. Vanaf 1980 heb ik een geldig EHBO diploma, volg elk jaar de benodigde lessen, ben bestuurslid van een afdeling en assisteer bij het les geven. Ik moet verplicht acht aaneen gesloten uren EHBO lessen volgen bij een door het CBR erkende docent. De cursus start op een zaterdag om half negen en duurt tot half vijf. Eerder weg dan half vijf is geen optie want CBR medewerkers zijn in staat om nabij de les locatie te posten om te zien of er niet iemand eerder weggaat. Dat gaat bij elke lesdag op die manier. Regels!

Dan terug naar mijn rijexamen in 1969. Na een paar lessen zei mijn instructeur Van der Pol: “Joop je moet examen rijden zoals ik je hebt geleerd maar daarna heel snel vergeten en je eigen stijl ontwikkelen anders is de eerste de beste boom voor jou….” Er is nog niets veranderd. Alle ingevoerde regels, examen opgaven, extra cursussen ten spijt.

Jammer dat deze semi overheidsinstelling zoveel macht heeft en krampachtig in haar eigen regelgeving blijft geloven. In het artikel in de LC stond ook dat veel chauffeurs door het CBR aan de kant moeten blijven vanwege die idiote handhaving van de regels. Binnen de transport wereld is een enorme krapte aan chauffeurs en de keidrukte van mvr. Helder werkt ook niet echt mee aan een snelle oplossing. Advies aan het managementteam van het CBR: kijk eens in de spiegel en vraag je zelf af: zijn we eigenlijk wel goed bezig? En kom eens uit de bureaustoel en klim achter het stuur van een bus of vrachtwagen (wel code 95 hebben hoor…..….).

                                                                                               Harlingen  Joop van der Heide.