Nieuwe schepen Doeksen gearriveerd in Harlingen

Nieuwe schepen Doeksen gearriveerd in Harlingen

De nieuwe LNG-catamarans van Rederij Doeksen zijn aangekomen in Harlingen. Gisterochtend vroeg werden het bouwteam en de bemanning door waddentaxi Zeehond naar Den Helder gebracht. Rond 9.00 uur dreven beide schepen en waren beide schepen bemand. Rond 9.40 uur was de Barentsz los en de Vlamingh volgde rond 10.20 uur. En toen kon de reis naar Harlingen beginnen. De route ging vanaf het Marsdiep via de Texelstroom, Doove Balg en de Boontjes. Voor de haven van Harlingen werd de stoet verwelkomd door zeesleper Holland (“Old meets New”).

Rond 18.30 uur arriveerden Willem Barentsz en Willem de Vlamingh in de haven van Harlingen. Flink wat belangstellenden zagen de twee nieuwe schepen achter elkaar de haven binnen glijden. Willem Barentsz voorop, tussendoor de Vlieland die gasten kwam brengen en halen en tot slot Willem de Vlamingh.


Beide schepen liggen nu aan de kade bij Nesta Shipping, waar de afbouw de komende maanden zal plaatsvinden. De schepen worden vanaf 7 januari 2020 vast in de dienstregeling ingezet.

Substantieel minder uitstoot van schadelijke emissies

De ingebruikname van de nieuwe schepen is een betekenisvol moment voor zowel het behoud van het waddengebied als de toekomst van de regio. De keuze voor LNG als brandstof betekent substantieel minder uitstoot van schadelijke emissies als fijnstof (ca. 95% minder), SOx (100% minder) en NOx (ca. 90% minder) dan varen op reguliere gasolie. Ook worden de schepen voorzien van talloze milieusparende en efficiency verhogende toepassingen. Zo wordt restwarmte omgezet in elektrische energie voor het aandrijven van de boegschroeven en zijn aan boord zonnepanelen geplaatst, die de opgewekte energie leveren aan het scheepsnet.

Wereldprimeur!

Op technisch gebied vormen deze schepen een primeur. Het zijn de allereerste single fuel LNG-veerboten in Nederland en de allereerste schepen ter wereld, waarbij single fuel LNG-motoren rechtstreeks een vaste schroef aandrijven.

Duurzame ontwikkeling havens en energietransitie

In 2016 gaf Rederij Doeksen de Australische firma Strategic Marine opdracht tot de bouw van twee nieuwe catamarans, die op LNG (Liquefied Natural Gas) op de Waddenzee gaan varen op de lijnen Terschelling en Vlieland. Ontwerpbureau Vripack uit Sneek tekende voor het ontwerp van interieur en exterieur. De nieuwe schepen zijn voorzien van innovatieve toepassingen die de schepen veel zuiniger en substantieel schoner maken dan reguliere veerschepen.

Het project draagt actief bij aan het thema ‘Duurzame ontwikkeling havens en energietransitie’ uit het Pioniersprogramma Waddenfonds 2012-2013. Het Waddenfonds kende Rederij Doeksen voor dit nieuwbouwproject een subsidie toe van € 1.207.500.