Oefening Frisian Flag 2019 op vliegbasis Leeuwarden

Oefening Frisian Flag 2019 op vliegbasis Leeuwarden

Van zondag 31 maart tot en met vrijdag 12 april 2019 vindt op vliegbasis Leeuwarden de internationale jachtvliegoefening Frisian Flag 2019 plaats. Jachtvliegers uit verschillende landen beoefenen gedurende twee weken complexe missies in internationaal verband. De vliegbewegingen vinden plaats van maandag tot en met vrijdag tussen 08.00 en 16.30 uur. Tweemaal per dag vertrekken ongeveer 50 toestellen voor een trainingsmissie.

Deelnemers

Naast de F-16’s van de Nederlandse luchtmacht zijn vijf coalitiepartners vertegenwoordigd met jachtvliegtuigen, dat zijn: de Verenigde Staten, Duitsland, Frankrijk, Polen en Zwitserland. Polen en de Verenigde Staten nemen deel met F-16C jachtvliegtuigen. De Franse luchtmacht brengt Mirage 2000D toestellen mee naar Leeuwarden en Duitsland doet mee met Eurofighters. Nieuwkomer Zwitserland neemt deel met F-18 gevechtsvliegtuigen en vanuit Engeland wordt een DA-20 ingezet.



Eart

Daarnaast nemen er ook ondersteunende vliegtuigen deel vanuit Nederland, Duitsland, Amerika, Frankrijk, Italië en Engeland. Deze vliegtuigen vallen onder de tankeroefening ‘EART’, een op zichzelf staande tankeroefening vanuit Eindhoven die goed aansluit bij Frisian Flag. Er is wederzijdse oefenwaarde, omdat de deelnemers van Frisian Flag en EART de oefening tegelijkertijd en met elkaar plannen. De tankers hebben jachtvliegtuigen nodig en de jachtvliegtuigen hebben tankers nodig tijdens de oefening.

MMR

Tijdens Frisian Flag 2019 worden een aantal luchtverdedigingssystemen ingezet om de scenario’s zo realistisch mogelijk te maken. Deze systemen worden opgesteld op vliegbasis Leeuwarden, NAVO-oefenrange ‘de Vliehors’ en een nader te bepalen locatie in Friesland. Tevens is het allernieuwste radarsysteem van de Koninklijke Landmacht, de Multi Mission Radar (MMR) aanwezig op vliegbasis Leeuwarden tijdens Frisian Flag.

Luchtruim

De oefening vindt plaats in het luchtruim van Nederland, Duitsland en Denemarken. Om dit mogelijk te maken is er een nauwe samenwerking nodig tussen alle luchtruim-controlerende instanties van de betrokken landen. Zo wordt de gevechtsleiding in het gehele oefengebied uitgevoerd door zowel het Nederlandse als het Duitse Control and Reporting Centre (CRC), alsook door een Airborne Early Warning and Control (AWACS) verkenningsvliegtuig afkomstig van het NATO E-3A Component in Geilenkirchen.

Realistische internationale samenwerking

De focus van hedendaagse missies ligt in toenemende mate op internationale samenwerking. Geen enkele missie wordt meer uitgevoerd door slechts één land, maar landen zoeken elkaar op en werken samen. Dat begint al in opleidingen, oefeningen en trainingen. Feitelijk kan gezegd worden dat effectief optreden bijna niet meer kan zonder een internationale coalitie. Ten alle tijden zal het trainen in internationaal verband noodzakelijk zijn om onze luchtverdedigingstaken en internationale missies in de toekomst mogelijk te blijven maken.

Vliegbasis en de regio  

De keuze voor vliegbasis Leeuwarden – als gastheer van een grote oefening – is voor de hand liggend. De vliegbasis ligt dicht bij het grote oefengebied boven de Noordzee, waardoor er geen trainingstijd verloren gaat met vliegen van en naar het trainingsgebied. De vliegtijd kan hierdoor effectief worden benut voor trainingsdoeleinden en daardoor duurt de oefening ook maar twee weken. 

Kosten besparen

De Koninklijke Luchtmacht werkt in toenemende mate samen met andere landen, ook om kosten te besparen. Frisian Flag is hier een goed voorbeeld van. Er zijn – door de oefening ‘thuis’ te houden – geen kosten verbonden aan transport van mens en materieel naar overzeese gebieden. Deelnemende landen betalen bij Frisian Flag hun eigen transport, legering, brandstof en personeelskosten. Daarnaast heeft vliegbasis Leeuwarden voldoende faciliteiten voor deze oefening, zoals platformen voor alle vliegtuigen en (kantoor)ruimte om alle deelnemers te kunnen huisvesten.

Goed nabuurschap

Hoofd Operatiën van vliegbasis Leeuwarden, Luitenant-kolonel Ronald van der Jagt: “Het is van belang voor het kunnen faciliteren van zo’n grote oefening dat er begrip is vanuit de omgeving. Een oefening van een dergelijke omvang heeft impact op de omgeving. Het is daarom één van de aandachtspunten van de oefenleiding om de impact tot een minimum te beperken. Geen onnodige overlast dus. Oefenlocaties zijn dan ook veelal in oefengebieden boven de Noordzee, Duitsland en Denemarken. Dat geeft ons de mogelijkheid de geluidsbelasting zoveel mogelijk te spreiden.”

Vaste vertrek- en landingstijden

“Daarnaast wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van vaste vertrek- en landingstijden. Hierdoor weet de omgeving wanneer vliegbewegingen plaatsvinden.” Vliegbasis Leeuwarden doet haar uiterste best om de omgeving op diverse manieren zo goed mogelijk te informeren en voor te bereiden op Frisian Flag. De vluchten vinden plaats op maandag tot en met vrijdag in de ochtend tussen 08:00 en 17:00 uur. ’s Avonds en in het weekend wordt in principe niet gevlogen, tenzij er technische ondersteuning benodigd is voor buitenlandse deelnemers. “Mocht dit tóch voorkomen, dan informeren wij de omgeving uiteraard zo snel mogelijk.”

Geluidshinder

Voor informatie over vliegbewegingen www.defensie.nl/onderwerpen/frisian-flag. Klachten kunnen worden ingediend via www.defensie.nl/onderwerpen/vliegbewegingen/klachten-geluidsoverlast of via het gratis nummer 0800-0226033.