Orcan Energy AG levert warmteterugwininstallaties voor nieuwe veerboten van Rederij Doeksen

Orcan Energy AG levert warmteterugwininstallaties voor nieuwe veerboten van Rederij Doeksen

MÜNCHEN – Orcan Energy AG heeft een contract getekend voor de levering van ePack warmteterugwininstallaties voor de twee nieuwe 70-meter lange catamarans van Rederij Doeksen. Deze twee veerboten worden ingezet op de Waddenzee, die sinds 2009 UNESCO Werelderfgoed is . De warmteterugwininstallaties worden aan de MTU gasmotoren en Sanfirden (Scania) gas generatorsets toegevoegd. De twee aluminium catamarans worden momenteel in Vietnam gebouwd door de Australische firma Strategic Marine. Vanaf 2018 worden ze ingezet op de veerverbinding tussen Terschelling en Vlieland en het vaste land. De schepen hebben elk een capaciteit van 66 personenauto’s en 599 passagiers. De huidige vloot van Rederij Doeksen bestaat uit zes veerboten.

De Waddenzee werd in 2009 uitgeroepen tot UNESCO Werelderfgoed vanwege zijn unieke geologische en ecologische waarde. Het gebied strekt zich uit over een lengte van 500 km langs de Noordzeekust van Denemarken, Duitsland en Nederland en is ’s werelds grootste aaneengesloten systeem van zand- en moddervlakten die droogvallen tijdens eb.

De door Lloyds Register geklasseerde RoPax veerboten worden gebouwd door de werf van Strategic Marine gelegen in Vung Tau, Vietnam en zijn ontworpen door BMT Nigel Gee. Het interieur- en exterieurdesign is door Vripack uit Sneek verzorgd. De 70 meter lange catamarans worden elk voorzien van twee MTU 16 cilinders serie 4000 gasmotoren die elk ongeveer 1500 kW vermogen
leveren. De IMO Tier III-motoren drijven contra roterende Veth azimuth-schroeven aan, waardoor de veerboten een operationele snelheid behalen van 14 knopen.

Paul Melles, Algemeen Directeur van Rederij Doeksen: “Voor een kwetsbaar gebied als de Waddenzee is het zeer belangrijk dat de nieuwe schepen op een zo milieuvriendelijk mogelijke manier gaan varen. De Orcan ePacks zijn dan ook de juiste keuze voor ons, omdat ze niet alleen een aanzienlijke vermindering van het brandstofverbruik betekenen, maar belangrijker nog: een aanzienlijke vermindering van schadelijke emissies. “ Mark Dummett, Senior Project Manager van de Strategic Marine, verklaarde: “Dit is een mijlpaal voor ons. We zien een steeds grotere aandacht voor de milieuaspecten in de maritieme sector, waarbij LNG steeds vaker als brandstof gekozen wordt en wij zijn vastbesloten om koploper te blijven als het gaat om de ontwikkeling van LNG en andere emissie reducerende technologieën. Met de introductie van Orcan Energy ePack warmteterugwin-technologie bij dit project, gaan we de reeds gereduceerde uitstoot van schadelijke emissies van de schepen nog verder terugdringen, terwijl de schepen tegelijkertijd efficiënter zijn in gebruik.”

Marcel Flipse, hoofd van de afdeling Marine en Power Generation Business aan Orcan Energy AG, zei bij de ondertekening van het contract: “We willen graag onze dank uitspreken aan onze partners Strategic Marine en Rederij Doeksen voor het vertrouwen dat ze stellen in onze nieuwe technologieën en zijn verheugd dat de ePack warmteterugwinningsunits zo goed worden ontvangen door de markt.” Naast de Nederlandse veerboten heeft Orcan Energy meer maritieme projecten onder contract voor een aantal reders, waarmee in het 2e kwartaal van 2017 gestart zal worden.

De Orcan Energy warmteterugwininstallatie kan worden gebruikt voor zowel bestaande als nieuwe verbrandingsmotoren in schepen en voor alle soorten brandstof (bijv. biobrandstoffen, LNG / CNG, GTL, methanol, MGO, dual fuel en HFO). Het ePack- systeem maakt gebruik van de restwarmte van motoren en zet dit om in elektriciteit of in mechanische energie. Orcan Energy maakt deze technologie, die tot nu toe alleen gebruikt werd in grote olietankers, ook beschikbaar voor kleine schepen in het 0,5- tot 5-megawatt segment. Voordelen zijn onder andere een brandstofbesparing tot 10%, evenals bewezen groene efficiency voor de scheepvaart. De maritieme markt staat meer en meer open voor deze vormen van efficiency, niet in het minst als gevolg van de financiële crisis, die de totale markt de afgelopen jaren zwaar trof– met als gevolg dat mogelijkheden om de economische efficiency te vergroten noodzakelijk zijn.

Orcan Energy is onlangs een strategische samenwerking aangegaan met Berger Maritiem. Berger Maritiem is een modern handels- en adviesbureau dat scheepseigenaren en reders deskundig adviseert bij het verduurzamen van hun schip of vloot. Hierbij streven zij naar “groene” oplossingen die niet alleen leiden tot een kleinere milieudruk, maar ook tot kostenbesparingen en uiteindelijk tot een voor de klant betere marktpositie. Door de jaren heen hebben zij met zorg een uitgebreid producten- en dienstenpakket samengesteld en zijn zij uitgegroeid tot specialisten op het gebied van energie-efficiëntie, efficiënte voortstuwing, emissiereducerende technologieën en verantwoorde scheepsrecycling.

Geef een reactie