De gemeentelijke website www.harlingen.nl is vernieuwd. De site is gebruiksvriendelijker en toegankelijker gemaakt. Op Harlingen.nl staat de bezoeker centraal. Je vindt er sneller de informatie die je zoekt, kunt meer zaken online regelen en je beschikt altijd over actuele informatie.
Toptaken
De site is opgebouwd aan de hand van het zoekgedrag van de bezoekers. Uit onderzoek blijkt dat 25 procent van de bezoekers van de gemeentelijke website gericht op zoek zijn naar vijf producten of diensten. Dat zijn de ’toptaken’ van de gemeente. Denk bijvoorbeeld aan: paspoort aanvragen, informatie over afval en openingstijden. Op de nieuwe website staan deze toptaken centraal. Ze zijn snel te vinden via de homepage en de zoekfunctie en zijn altijd voorzien van actuele informatie. Naast een aantal ‘vaste’ toptaken zijn er ook toptaken die afhankelijk zijn van het seizoen en/of de actualiteiten. Met behulp van goede monitoring zorgen we ervoor dat de juiste toptaken op de homepage staan.
Zoekfunctie
De zoekfunctie van de vernieuwde website is eveneens onder handen genomen. De zoekmachine ‘denkt mee’ door suggesties en aanvullingen te doen. Bovendien registreert het systeem zoektermen en zoekbewegingen, zodat de site steeds aangepast kan worden om de informatie nog beter toegankelijk te maken.
Groeimodel
De vernieuwde website is een groeimodel en zal verder doorontwikkeld worden. Zo kan men op termijn steeds meer zaken direct via de website afhandelen. De website is tevens gebruiksvriendelijk op alle apparaten: pc, tablet en smartphone.