Op woensdag 19 februari werd het Marine Evacuation System van Rederij Doeksens nieuwe LNG-catamaran ms Willem Barentsz getest. Onder toezicht van een inspecteur van klassebureau Lloyd’s Shipping en begeleid door experts van de leverancier (Survitec) werd het systeem aan bakboordzijde van het schip geactiveerd, waarna de glijgoot en het landingsplatform automatisch werden opgeblazen. Vervolgens werd handmatig het tweede vlot geactiveerd. Het MES-systeem aan bakboord kan in geval van nood in totaal 450 passagiers bergen. Aan stuurboordzijde zit ook zo’n MES-systeem met een capaciteit van 300 passagiers.
Een mooie groep vrijwilligers kon de nieuwe catamaran vervolgens via de glijbaan verlaten, waarna ze overstapten op het tweede vlot en werden geëvacueerd door hulpvaartuig Nomad van BDS Harlingen.
Paul Melles, directeur van Rederij Doeksen: “Veiligheid is één van de kernwaarden van Rederij Doeksen. Vandaar dat op de nieuwe schepen ook veel aandacht is voor veiligheid. We hebben ervoor gekozen om hetzelfde type Marine Evacuation Systems (MES) op de nieuwe schepen te plaatsen, als die ook op onze veerboot ms Friesland staan. We zijn erg blij te kunnen melden dat de test vlekkeloos verliep. Het geteste systeem wordt nu van het schip verwijderd en gaat voor service naar Zeeland. Hier wordt het hele systeem nagelopen, schoongemaakt en weer ingepakt, zodat het binnenkort weer terug aan boord geplaatst kan worden.”