Den Haag, maandag 22 juni 2020 – Na de lancering van de petitie Red de Hollandsche Zeilvloot op 21 mei en de manifestatie voor Pampus op 9 juni, bereikte de Hollandsche Zeilvloot vandaag Den Haag. Wytske Postma (CDA), Tweede Kamerlid en woordvoerder scheepvaart, kreeg aan boord van het Nederlandse tall ship ‘bark EUROPA’ de petitie overhandigd van woordvoerder, schipper en ondernemer Joost Martijn. Naast Wytske Postma was ook Tweede Kamerlid en woordvoerder arbeidsmarkt Hilde Palland (CDA) uit Kampen aanwezig.
Overhandiging petitie en ‘De Hollandsche Zeilvloot voor Pampus’
De EUROPA was als laatste schip van de Hollandsche Zeilvloot nog onderweg naar huis. Vorige week arriveerde ze na een non-stop reis van 81 dagen vanuit Ushuaia in thuishaven Den Haag. Naast de petitie kregen de Tweede Kamerleden aan boord van de EUROPA ‘De Hollandsche Zeilvloot voor Pampus’ op canvas overhandigd van Joost Martijn en Jelte Hibma, één van de kapiteins van de EUROPA. Enerzijds als dank voor wat er reeds is bereikt. Anderzijds symboliseert de overhandiging van ‘De Hollandsche Zeilvloot voor Pampus’ de situatie waar de schepen nog steeds in verkeren.
Met het toevoegen van de Zee- en kustvaart aan de SBI-lijst voor de TOGS regeling, is de vloot niet gered. Volgens de BBZ is hiervoor een noodfonds nodig van 20 miljoen euro naast de generieke maatregelen die de overheid heeft opgezet.
Wytske Postma: “Ik ga de Minister vragen om een reactie te geven op deze petitie.”
Postma: “Deze zeilschepen zijn echt iets waar we als Nederland trots op kunnen zijn. Deze vloot van historische zeilschepen is uniek in de wereld. Ze horen bij Nederland. Het is absoluut belangrijk dat de schepen behouden blijven. Ik ga de Minister vragen om een reactie te geven op deze petitie en blijf kijken naar maatregelen die deze schippers en hun schepen kunnen helpen.”
25.000 handtekeningen en wereldwijde aandacht
Zowel de petitie als de manifestatie zijn initiatieven vanuit de schippers van de vloot, om het werk van de BBZ, vereniging voor beroepschartervaart, kracht bij te zetten. De petitie werd door maar liefst 25.000 mensen ondertekend en de manifestatie leverde wereldwijd aandacht op voor de nijpende situatie van de Hollandsche Zeilvloot. Door de gevolgen van de corona-crisis is een noodfonds voor de branche noodzakelijk, zodat maatwerk maatregelen kunnen worden geleverd aan de ondernemers.
Noodfonds van 20 miljoen dringend nodig voor de chartervaart
Twee maanden geleden sloeg de BBZ alarm: de generieke maatregelen voor ondersteuning van het bedrijfsleven zijn niet voldoende om te voorkomen dat ondernemers failliet zullen gaan en dat historische schepen zullen verdwijnen. Door de Coronacrisis moeten schepen alle reizen voor 2020 afzeggen. De oude contracten kunnen niet uitgevoerd worden. De nieuwe Social Distancing regels kunnen voor sommige schepen iets aan verlichting brengen, maar het zal niet voorkomen dat de omzetschade voor dit jaar op zo’n 60 miljoen euro uit komt, of wel 90% van de totale jaaromzet van de hele sector. Om de circa 400 schepen te beschermen moeten schippers in het zadel worden gehouden. Naast de generieke maatregelen die de overheid heeft opgezet is daarvoor een Noodfonds nodig van 20 miljoen euro. Met het fonds kunnen schippers het noodzakelijke onderhoud aan hun vaak onvervangbare schepen bekostigen en de schepen behouden. De BBZ roept de regering op om nu snel tot actie over te gaan en de sector te hulp te komen: “Ze wachten al twee maanden op antwoord en dat is veel te lang.”
De Hollandsche Zeilvloot – Natuurlijk op ‘t water
De Hollandsche Zeilvloot is sinds kort de gezamenlijke identiteit van de zeilende chartervaart in Nederland. De gezamenlijke identiteit was een antwoord op de behoefte om de handen ineen slaan en samen sterk te staan richting de toekomst.