Als je met zo’n 3 miljoen kijkers (18% van de bevolking) mag zeggen dat “Heel Holland Bakt”, dan mag je naar aanleiding van de online Zeerobben-Bingo van afgelopen zaterdag, op basis van de ruim 1.500 views (unieke aansluitingen) via YouTube, gerust stellen dat “Heel Harlingen Bingoot”, rekening houdend met gemiddeld zeker 3 kijkers op elke view, ofwel bijna 30% van de Harlinger bevolking.
De kern van deze lichtelijke overdrijving is natuurlijk wel dat de Zeerobben-bingo zorgde voor wat voor de vereniging het ultieme doel was: verbinden. Clubleden, hun gezinnen en families en andere geïnteresseerden samen gezellig voor de PC, Tablet of TV, hapjes en drankjes bij de hand, genieten van de gezelligheid en de spanning van de Bingo. Want die spanning was er ook. Het ging immers wel ergens om: dikke prijzen, met als hoofdprijzen winkelcheques bij PLUS Lunenborg en in de laatste superronde zelfs een heuse Sony Smart TV van EP Mensonides. En tussen de rondes door steeds een forse greep uit de rijkelijk gevulde prijzenpot voor de verloting.
Lokale ondernemers hadden de opzet goed begrepen en sloten zich ruimhartig aan. Zij steunden de club, genereerden veel publiciteit via social media en bouwden zo aan loyaliteit van de community achter Zeerobben. Beide maken moeilijke tijden door en kunnen elkaar op deze manier prima de helpende hand toesteken.
Het directe resultaat was voor Zeerobben de verkoop van maar liefst 500 bingokaarten ad €15,00, zodat er na aftrek van de kosten een mooie afdracht resulteerde voor de penningmeester, als kleine compensatie voor het grote tekort aan inkomsten nu de kantine gesloten is en naar verwachting dit seizoen ook niet of nauwelijks meer open zal gaan. Dat is een enorme aderlating voor de begroting, iets wat tijdens de aanstaande Algemene Ledenvergadering van Zeerobben ook de nodige aandacht zal krijgen.
Maar wat vooral beklijft is de geslaagde Bingo, technisch perfect uitgevoerd, de vele selfies en foto’s die al tijdens de bingo via social media verspreid werden en de feestelijke ontmoetingen aan de voordeuren in de dagen daarna, toen het Zeerobbenteam de Bingoprijzen kwam afleveren. Kortom, een manier van verbinden die voor herhaling vatbaar is. De foto’s zeggen genoeg!!