Het Brouwdok uit Harlingen wint Google Golden Pin Award

Google kiest 12 Nederlandse winnaars op basis van creativiteit, slimme online strategie en goede klantreviews

Vandaag reikt Google voor het eerst twaalf Golden Pin Awards uit aan ondernemers in het hele land. Voor de provincie Friesland gaat de award naar brouwerij en proeflokaal “Het Brouwdok” in Harlingen. Google reikt de awards uit aan ondernemers die tijdens de moeilijke coronaperiode door creativiteit en de slimme inzet van digitale middelen hun dienstverlening wisten te continueren en hiervoor op hun online Bedrijfsprofiel in Google Maps en Google Zoeken van klanten hoge review scores ontvingen.

Eigenaar Gerard Ypenga van Het Brouwdok is blij verrast met de award. ‘Wij hebben ons best gedaan om tijdens corona zowel onze klanten als andere ondernemers in de omgeving te blijven helpen. Voor onze verbouwing tijdens corona gebruikten we verf en materialen van lokale ondernemers. Daarnaast zijn we een soort crowdfunding gestart: Kratfunding, en stapten we over naar bezorgen. Met ons “Red de Vloot” bier hebben we geld opgehaald ter ondersteuning van de Harlinger bruine vloot. In het hoogseizoen varen zij op het wad met hun historische zeilschepen wat voor extra reuring, toerisme en dus klandizie bij het proeflokaal zorgt. We zijn in de corona periode nog meer gaan beseffen dat een samenleving een lokaal netwerk nodig heeft. Het is fijn dat we daarvoor waardering van onze klanten en een groot bedrijf als Google krijgen.’

De coronacrisis heeft een grote impact gehad op het Nederlandse bedrijfsleven, maar het wakkerde ook de creativiteit van ondernemers aan en versnelde hun gebruik van technologie en digitale hulpmiddelen. 81% van het Nederlandse MKB maakte meer gebruik van digitale tools zodat ze tijdens de lockdown in contact konden blijven met hun klanten en ze konden informeren over wijzigingen in hun dienstverlening. Ook bedachten veel Nederlandse ondernemers creatieve oplossingen om hun dienstverlening voort te zetten. Denk bijvoorbeeld aan een drive-through restaurant, diner boxen bezorgen, het openen van een pop-up winkel, online proeverijen en passessies op YouTube.


Vandaag brengt Google enkele van deze Nederlandse bedrijven en hun werk onder de aandacht door ze een Golden Pin Award toe te kennen. Al deze ondernemers moesten hun zaak een of meerdere keren sluiten vanwege de maatregelen maar toonden volop creativiteit en veerkracht. De ondernemers zijn via Google Maps en Google Zoeken vindbaar voor consumenten met een online Bedrijfsprofiel en ontvingen ook tijdens de coronacrisis hoge reviewscores van hun klanten.

Winnaars uit twaalf provincies
De lijst van winnaars is divers: van een spelletjeswinkel tot een Surinaams restaurant en van een messenslijper tot een fair fashion kledingzaak. De Golden Pin Awards vloeien voort uit de herkenbare ‘speld’ in Google Maps. Elke provincie in Nederland kent 1 Golden Pin winnaar. De awards werden namens Google uitgereikt door YouTube persoonlijkheden ‘Gierige Gasten’, die hierover vier video’s zullen publiceren. De eerste video staat vanaf vandaag 16:00 uur live en is hieronder te bekijken. 

Google heeft aan de volgende bedrijven een Golden Pin Award toegekend:

Drenthe – Villa Kalkoven
Limburg – Boekhandel Dominicanen
Overijssel – Tantilly 
Utrecht – Spellenwinkel Subcultures
Friesland – Het Brouwdok
Zuid-Holland – JJ’s Kitchen
Zeeland – Boekhandel de Drvkkery
Groningen – Restaurant de Basiliek
Noord-Holland – Meesterslijpers
Noord-Brabant – L’Anatra 
Flevoland – Tante Truus Lunches & Snoep
Gelderland – Bistro Flores
Klik op de bovenstaande afbeelding voor een overzicht met de locaties van de winnaars.

De winnaars ontvangen een Golden Pin Award van Google en gratis 1 op 1 coaching om ze te helpen met tips en advies om hun online business en aanwezigheid verder te verbeteren, op manieren die specifiek bij hun onderneming passen. Martijn Bertisen, country manager Google Nederland: ‘Digitale tools waren voor velen een reddingslijn tijdens de lockdowns en hielpen Nederlandse bedrijven zoals deze Golden Pins Awards-winnaars om door te zetten. Zo hebben inmiddels meer dan 111.000 Nederlandse restaurants en retailers een gratis online bedrijfsprofiel op Google. Door deze integratie van lokale bedrijfsgegevens in Google Maps en Zoeken kunnen consumenten gemakkelijk actuele informatie over bedrijven vinden, wat de kansen voor bedrijven om gevonden te worden door potentiële klanten vergroot. Om ondernemers te helpen hebben we de afgelopen periode 200 nieuwe producten en functies geïntroduceerd, en we blijven ons inzetten voor ondernemers in Nederland.’