Into The Great Wide Open doet het weer


Twee jaar stilstand bleek zijn vruchten af te werpen. Dingen die moeilijk leken of lange tijd niet konden, waren dit weekend op Vlieland plotseling bijzonder haalbaar. Op het gebied van muziek en schone kunst, maar net zo goed wat duurzaamheid, zingeving en innovatie betreft. Niet voor niets werd zaterdagavond bij het optreden van Metronomy luidkeels over Het Sportveld meegezongen: It feels so good to be back!

Weg met wegwerp
Het festival was wederom een Fossielvrije Zone. Omdat het kan, maar ook omdat het moet. Het voornemen is om in 2025 volledig circulair en klimaatpositief te zijn. Daartoe werd materiaalgebruik alvast zo efficiënt mogelijk georganiseerd, overgeschakeld naar hernieuwbare en emissievrije energie en wordt de onvermijdelijke restuitstoot opgeruimd door het vast te leggen in stabiele koolstofopslag. Leveranciers en cateraars reisden fossielvrij naar het eiland en de boottochten van medewerkers, artiesten en vrijwilligers werden duurzaam georganiseerd en waar nodig gecompenseerd.

De CO2-uitstoot van de tochten van bezoekers werden met De Goede Reis ook volledig klimaatneutraal gemaakt. Het paradepaardje: Into The Great Wide Open 2022 was het eerste buitenfestival ter wereld dat volledig met afwasbaar servies en bestek werkte. 202.000 items dienden ter vervanging voor de milieuonvriendelijke single use disposables. Daardoor kon bovendien de organische reststroom volledig gecomposteerd worden.

Debutanten en veteranen
Met de slotnoten van L’Impératrice werd Into The Great Wide Open zojuist euforisch afgesloten. Als altijd bleek het festival een plek waar nieuwe acts en debutanten hun weg vonden naar grotere podia. Zo maakten Porij, Mychelle en Gurriers hun debuut op Nederlandse grond, en was het doorstoten van Jungle By Night – die op de editie van 2014 hun eerste show op Vlieland speelden – naar grote vrijdag-afsluiter noemenswaardig. Talenten S10 en Froukje (de eerste nam haar laatste album op Vlieland op, de tweede neemt haar eerste plaat er komende weken op) voelden zich op Het Sportveld zichtbaar op hun plek, alwaar ze – niet onverwacht – bij elkaar op het hoofdpodium klommen.


Nieuw deze editie was De Kuil, het podium waar aanstormende Nederlandse acts als Banji, Elephant en Yung Dada hun opwachting maakten. Een relatief kleinere stage met onbekende namen, maar aan belangstelling geen gebrek. Maar ook oude rotten als funkhelden Cymande en Vlaamse tekstdichter Raymond van ‘t Groenewoud werden terecht legendarisch genoemd.

Tot wasdom gekomen zaadjes
In de tweeënhalf jaar dat alles als stilstaan voelde, deed Into The Great Wide Open het tegenovergestelde. Diverse muzikanten, kunstenaars en schrijvers werden op Vlieland uitgenodigd om daar in vrijheid te creëren. En met De Basisbeurs werd zeven personen uit de creatieve sector de kans geboden om zonder geldzorgen nieuw materiaal te maken. 

Dit weekend was het moment om het resultaat aan het publiek te presenteren. De shows van S10, Nnelg, Nana Adjoa en collectief Public Relations konden beschreven worden als apotheose van deze projecten. Of zoals Nnelg zei bij het afsluiten van zijn optreden: “Er zijn zaadjes gezaaid.”

Traces
Onder de noemer Traces werd in het kunst- en filmprogramma gezocht naar sporen op het eiland of manieren om nieuwe sporen achter te laten, daarin gestuurd door thema’s als verandering en transitie – en daaraan verbonden noties van herkomst, identiteit en herinnering. Bekende en minder bekende namen werden in de kunstroute afgewisseld, waar werken van visionaire kunstenaars als Sophia Bulgakova en Sébastien Robert grote indruk maakten. Het duo Matteo Marangoni & Dieter Vandoren verraste bezoekers met hun Komorebi, een zwerm kunstmatige wezens die neerstreken in de duinen en daar steeds een nieuwe muzikale compositie maakten als reactie op de zon, de wind en de schaduwen van bomen die in de wind bewegen.