De historisch hoge brandstofprijzen hebben grote impact op de bedrijfsvoering van Rederij Doeksen. Met name de exorbitante prijsstijging van LNG, de brandstof waarop de twee nieuwste veerboten van de rederij varen, zorgt ervoor dat de kosten voor het in stand houden van de veerverbinding met Terschelling en Vlieland extreem hoog zijn.
Dirk Spoor, algemeen directeur van Rederij Doeksen: “Maatregelen zijn onvermijdelijk en dat is wrang, omdat wij recent juist hebben geïnvesteerd in duurzame nieuwe veerboten die op LNG varen, onze klanttevredenheid heel hoog is en wij dit jaar een recordaantal passagiers en voertuigen vervoeren. Maar de enorm hoge brandstofprijzen treffen ons bedrijf hard. In vergelijking met 1 januari 2021 is de prijs van gasolie met circa 200% gestegen en die van LNG zelfs met 900%.”
Rederij Doeksen neemt daarom per direct de volgende maatregelen:
1. Het ms Friesland wordt ingezet in de hoofddienst op de lijn Terschelling, grotendeels i.p.v. LNG-schepen ms Willem Barentsz en ms Willem de Vlamingh (die wel de extra afvaarten blijven verzorgen op drukke dagen);
2. Omdat het ms Friesland een grotere autodekcapaciteit heeft, zijn er iets minder afvaarten van de autoveerboten van en naar Terschelling nodig. De totale capaciteit per dag verandert niet;
3. De vaartijd van de LNG-schepen gaat van 1 uur en 50 minuten naar 2 uur. Op deze schepen levert dit een significante besparing op doordat zij op LNG varen en juist deze brandstof extreem duur is. De dienstregeling wijzigt hierdoor niet.
4. Omdat het ms Friesland minder duurzaam is dan de LNG-veerboten, laat Rederij Doeksen dit schip vanaf volgende week op een biodiesel varen, waaraan 7% HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) en een brandstofadditief zijn toegevoegd. Op die manier wordt de extra uitstoot door het inzetten van ms Friesland in de hoofddienst zoveel mogelijk beperkt;
Dit kostenbesparende pakket wil Rederij Doeksen in elk geval tot eind volgend jaar voortzetten. Dat is nodig om te zorgen dat de brandstoftoeslag, die daarnaast noodzakelijk is vanaf 1 januari, niet hoger wordt dan nodig en de kwaliteit van de dienstverlening tegelijkertijd goed blijft.
Spoor: “Wij kiezen nadrukkelijk voor een evenwichtig pakket. De eerste drie maatregelen zorgen voor een kostenefficiëntere bedrijfsvoering. Daarmee beperken wij de brandstoftoeslag die wij vanaf 2023 nodig hebben om financieel gezond te blijven, zonder te veel afbreuk te doen aan de kwaliteit van onze dienstverlening en (door de vierde maatregel) het milieu. Het aantal afvaarten dat wij schrappen, is relatief beperkt, zodat de personele consequenties binnen onze organisatie niet te groot worden en wij ook na deze brandstofcrisis blijven beschikken over voldoende, gekwalificeerde medewerkers. Heel belangrijk, zeker in deze tijd.”
De benodigde brandstoftoeslag bij dit maatregelenpakket is 16%, hetgeen neerkomt op € 4,75 per persoon per veerdienstretour. Over het maatregelenpakket en de toeslag wordt momenteel nog overlegd met verschillende partijen, waaronder het Rijk dat als concessieverlener toestemming moet geven voor de brandstoftoeslag. Een besluit wordt binnen afzienbare tijd verwacht. Meer informatie leest u op www.rederij-doeksen.nl/brandstofcrisis