Donderdagavond op de vertrouwde tijd van 21.00 uur is het weer tijd voor je metal vitamine, bij Omroep Zilt en Shine Radio. Voor als je het mist kan je op vrijdagavond luisteren via Powerplant Radio Europe ook om 21.00 uur. De ene plaat is nog mooier dan de andere en deze week heb ik een gesprek met Brittney Slayes, de zangeres van de band Unleash the Archers.
De opening is voor de Nederlandse band MoD. Zij brachten vorige week vrijdag hun nieuwe single uit. MoD is een stonerrock/stonermetal/doom band uit Tilburg.
Verder is er muziek van Jullie Christmas en Dool.
Dool is een Nederlandse rockband uit Rotterdam. De bandnaam is Nederlands en is de gebiedende wijs van het werkwoord “dolen” Panta Rhei. Alles stroomt, niets blijft ooit hetzelfde. Het leven zelf is in een voortdurende staat van verandering. Persoonlijke verandering, fysieke verandering, psychologische verandering, de steeds veranderende wereld om ons heen. Welke invloed heeft dit op ons? En hoe blijven we onszelf in een wereld die zo ontzettend veeleisend en agressief is met al zijn inbreng? We moeten zo vloeibaar zijn als water om onszelf door deze oceaan van mogelijkheden en onzekerheden te loodsen – en vrede te sluiten met chaos en vergankelijkheid.
Na de veelgeprezen eerste twee albums ‘Here Now, There Then’ (2017) en ‘Summerland’ (2020), keert het Nederlandse vijftal Dool terug met een boeiend en boeiend album dat een band laat zien die werkelijk hun eigen unieke identiteit heeft ontwikkeld. . Geproduceerd en gemixt door Magnus Lindberg (Cult Of Luna, Russian Circles, Tribulation) en gemasterd door Ted Jensen (Ghost, Mastodon, Muse, Talking Heads, AC/DC), vertoont ‘ The Shape Of Fluidity’ een eclectische maar naadloze mix tussen progressieve rock, metal en post-rock in combinatie met een songwriting die de inherente aanstekelijkheid en dynamische achtergrond waar DOOL zo bekend om staat niet uit het oog verliest. Het album wordt gekenmerkt door de gebundelde krachten van het songwriting-trio Raven van Dorst , Nick Polak en Omar Iskandr. Gecombineerd met de door JB van der Wal geproduceerde sub frequenties en de overvloedige creativiteit van nieuwe drummer Vincent Kreyder resulteert dit in een album dat hoorbaar het meest collectieve streven van de band tot nu toe is. Thematisch gaat het album over het concept van identiteit in een wereld die voortdurend in beweging is. Hoe kunnen we trouw zijn aan onszelf als de wereld om ons heen zulke hoge en beperkende verwachtingen heeft? Het is een vraag waar iedereen op een of andere manier mee te maken krijgt. Op een meer persoonlijk niveau gaan de teksten over het verhaal van zanger Raven van Dorst, die intersekse geboren werd en als baby operatief gedwongen werd om als meisje te leven. Dat was tot ze een paar jaar geleden besloten om het heft in eigen handen te nemen door de ruimte terug te winnen die hen was ontnomen, hun naam te veranderen en uiteindelijk vrede te hebben met hun tweeslachtige aard. Deze thema’s komen tot uiting in ‘The Shape Of Fluidity’, een album over jezelf vinden, tegen de stroom in zwemmen en de wereld frontaal onder ogen zien. Mogen al degenen die ronddwalen zich verzamelen onder de vloeiende vlag van DOOL.
Er is naast het gesprek met Brittney natuurlijk ook muziek van Unleash the Archers.
Unleash The Archers werd in 2007 opgericht door frontvrouw Brittney Slayes, samen met haar partner en drummer Scott Buchanan van de band, terwijl ze de Universiteit van Victoria op Vancouver Island in British Columbia bezocht. Nadat de band in 2010 naar Vancouver was verhuisd, onderging de band verschillende bezettingswisselingen, maar kon eindelijk hun unieke, genre-overvloeiende stijl van heavy metal versterken met de toevoeging van Grant Truesdell in 2011 en Andrew Kingsley in 2013. Door de agressie van de meer extreme genres tot de fijne kneepjes van traditionele heavy metal, heeft UTA een geluid gecreëerd dat anders is dan al het andere in de industrie. Ze omarmen een commerciële aantrekkingskracht die alle soorten muziekliefhebbers aantrekt, terwijl ze een zwaar randje behouden dat trouw blijft aan hun death metal roots. Sinds hun oprichting heeft UTA altijd de nadruk gelegd op toeren, en reisde ze jarenlang per busje over de weg door hun eigen Noord-Amerikaanse tours te boeken voordat ze in 2016 werden opgepikt door een agent. Hun aanhoudende, hardwerkende, nuchtere houding heeft hebben over de hele wereld media-aandacht gekregen, en hun voortdurende betrokkenheid op allerlei soorten sociale platforms heeft een consistente groei en een toegewijde, positief betrokken fanbase mogelijk gemaakt die zich over continenten uitstrekt.
UTA wordt door zowel fans als collega’s omschreven als ‘show-stealers’ en ‘buitengewoon vermakelijk’, en ze streven ernaar een show op te zetten die je bijblijft, lang nadat je de zaal hebt verlaten. Muziek spelen is een passie voor de band en dit is te zien aan hun live optreden, maar ook aan hun muziekvideo’s en schrijfstijl.
Dan is het tijd voor muziek van Beyond the Pale en Beuk. Van beide bands heb ik een Nederlandstalig nummer uitgezocht.
Beuk is een hardrock & roll trio uit de regio Brugge in West-Vlaanderen. Hun muziek refereert aan de New Wave of Classic Rock (NWOCR) met echo’s van Motörhead, Iggy & The Stooges, Iron Maiden, Jimi Hendrix. Toch zijn ze zelfs Vlaams als Noordkaap, De Kreuners en Gorki. Sinds september 2014 speelden Roel Jacobus (zang en bas), Matthias ‘Meyke’ Demey (gitaar) en Laurent De Moor (drums) meer dan 170 shows in België, Nederland Frankrijk en hun tweede thuisland Engeland. In het Nederlands? “Wat maakt de taal uit: als het rockt, rockt het!” Er werden podia van clubs en festivals gedeeld met Phil Campbell & The Bastard Sons (ex-Motörhead), Dog Eat Dog, The Godfathers, Ostrogoth, Equal Idiots, Fleddy Melculy, Spoil Engine. Hard rock & roll trio BEUK – het Vlaamse woord voor punch – trad op met legendes Phil Campbell (Motörhead), Dog Eat Dog, The Godfathers, Ostrogoth… Meer dan 170 shows in België, UK, Nederland en Frankrijk.
Er is ook muziek van Soulbound, Katie and the Bad Sign en Between Rats and Snakes.
Katie And The Bad Sign is een vijfkoppige rockband uit Manchester, VK. Met een stem die overstroomt van emotie en een zaal vult en bovendien geweldige gitaarklanken, hebben Katie and the Bad Sign door het hele Verenigd Koninkrijk gespeeld. Afkomstig uit Manchester omschrijven ze hun geluid als een mix van Blues, Americana en goede Rock n’ Roll. Hun op de jaren 70 geïnspireerde muziek neemt je mee op een reis van pakkende melodie, gruizige gitaarklanken en griezelige zang, waardoor de essentie van Janis Joplin wordt overgebracht naar hedendaagse rootsy rock. Het vijftal speelde door heel Groot-Brittannië op festivals als Whychwood Festival en Upton Blues, ontving hoorspel van BBC Introducing en Planet Rock Radio, en deelde affiches met Jools Holland en Ocean Color Scene. Katie werkte ook samen met de bekroonde producer van Noonday Underground en creëerde hun nummer ‘Piece of the Pie’ dat te zien was in de nummer 1 hit Netflix-film ‘Kissing Booth 2’. De single “Cruel to me” zal op 10 mei in première gaan, maar wij mogen hem alvast draaien.
Between the Rats and Snakes is een 3-koppige metalband uit Rotterdam & Limburg. In 2022 startte het avontuur van de band. De band gaat met een mix van elektronische elementen en 00’s metalcore een andere koers op dan andere spelers in de lokale scene, wat de sound van deze band uniek maakt. Zij brachten onlangs weer een nieuwe single uit en dat wordt de afsluiter van deze avond.
Heb je suggesties of speel je in een band en heb je een single uit of een goede demo die je graag eens wil laten horen aan Noord-West Fryslân en de rest van de wereld of wil je ook eens een uitzending vullen met je muziek en inspiratie platen dan kun je mailen naar rsh.razenderoeland@gmail.com of razenderoeland@omroepzilt.nl
Tijdens de uitzending tussen 21.00 en 22.00 uur kun je mee chatten via www.shineradio.nl