De nieuwe LNG-catamarans van Rederij Doeksen worden in april 2020 in de vaart genomen. In het Vervoerplan 2020, dat recentelijk door de concessieverlener werd goedgekeurd, was hier al rekening mee gehouden. De concessieverlener (het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat) en overige stakeholders zijn vorige week al van dit besluit op de hoogte gebracht. Eerder werd nog uitgegaan van de introductiedatum 7 januari, maar dat bleek helaas niet haalbaar. De beide schepen liepen waterschade op tijdens het transport van Vietnam naar Nederland en dit zorgde voor aanzienlijke herstelwerkzaamheden aan de vloeren en dus vertraging.
“We vinden het jammer dat onze passagiers nog even moeten wachten voordat ze met de nieuwe schepen kunnen varen,” zegt Paul Melles, directeur van Rederij Doeksen. “Wij kijken er ook vol ongeduld naar uit. Maar we moeten wel realistisch blijven. Momenteel wordt ontzettend hard gewerkt op de afbouwlocatie in Harlingen door ons team en lokale onderaannemers en daarover valt alleen maar positief nieuws te melden.”
De officiële feestelijke ingebruikname zal als alles volgens planning verloopt, eind maart plaatsvinden. Passagiers kunnen dan vervolgens vanaf april (start zomerseizoen) gebruik maken van de nieuwe LNG-catamarans.
De nieuwe LNG-catamarans van Rederij Doeksen zijn de eerste (single fuel) LNG-veerboten in Nederland en de eerste schepen ter wereld, waarbij single fuel LNG-motoren rechtstreeks roerpropellers aandrijven met vaste schroeven.
De introductie van LNG als brandstof betekent een aantoonbare en substantiële vermindering van schadelijke emissies: -11% CO2, -90% stikstofoxiden (NOx), -100% zwaveloxiden (SOx), -95% fijnstof en een aanzienlijke reductie van lawaai (50-75%).
Het nieuwbouwproject draagt actief bij aan het thema ‘Duurzame ontwikkeling havens en energietransitie’ uit het Pioniersprogramma Waddenfonds 2012-2013. Het Waddenfonds kende Rederij Doeksen voor dit project een subsidie toe van € 1.207.500.