Sponsors fc Harlingen krijgen rondleiding bij FOOX Bergsma

FC Harlingen is blij met zijn vele sponsors. De talrijke borden langs de velden laten zien dat zij de club een warm hart toedragen. Om hen daarvoor te bedanken werd donderdagavond een speciale bier- en wijnproeverij gehouden bij FOOX Bergsma, Edisonstraat 14 te Franeker.

Door Ubbo Posthuma

Onder het motto ‘glaasje op, laat je rijden’ had de sponsorcommissie een luxe touringcar van Kooistra Reizen geregeld en werd iedereen als VIPS naar het bedrijf vervoerd. Binnen in de hal stond de directie hun gasten te verwelkomen. Velen rijden dagelijks langs dit prachtige bedrijf, zonder te weten wat er zich nu écht achter de fabrieksmuren afspeelt. “Dat mut met die ouwe seunen maar ’s anders”, vond Johan Okkinga, hoofd verkoop horeca- en grootverbruik binnen het bedrijf. Johan is tevens actief lid van de sponsorcommissie bij fc Harlingen. Nadat iedereen zich had vergaapt aan het prachtige authentieke Dafje wat de hal sierde, werden de gasten naar het bovengelegen kantine/restaurant geleid.

Namens de sponsorcommissie heette Sjouke Bootsma iedereen van harte welkom en benadrukte het belang van de sponsoren voor fc Harlingen. “Wij spreken onze waardering hiervoor uit, daarom bieden wij jullie deze avond dan ook aan.”

Ook mede-eigenaar Gert Jan Breman, heette allen een hartelijk welkom en zette het programma van deze avond uiteen. Ook vertelde hij nog een leuk verhaal over de ook op deze avond aanwezige Wiebe van Dijk. “Ik woonde nog maar kort in Franeker, toen ik hier naar een Promconcert ging. Op het podium Wiebe, voor mij toen totaal onbekend. Hij liet weten: “Dat ’n Harlinger ’t hier in Franeker gesellug make mut.” Ik snapte de humor ervan natuurlijk niet. Later begreep ik de vete en de daarbij komende humor tussen beide steden natuurlijk wel.”

Overigens liet Breman weten dat de complete horeca in Franeker door hen bediend wordt. In Harlingen is dit minder, maar de omzet is wel veel hoger. “Nooit weten dat jumme sukke suiplappen binne”, riep iemand, waarschijnlijk afkomstig uit Franeker.

Het gezelschap werd in twee groepen verdeeld voor een rondleiding binnen het bedrijf. Foox Bergsma vestigde zich in 2012 te Franeker en werd twee jaar later koninklijk. Voorheen zat hier meubelfabriek Bijlsma. Er zijn meer vestigingen in Nederland zoals Hoogeveen, Den Bosch, Venlo, Waddinxveen en Franeker. In totaal werken er 450 mensen. “Door de inzet van 150 auto’s kunnen wij een zeer breed assortiment leveren en de klant bedienen”, zegt Johan Okkinga. “Bij het assortiment moet je denken aan sigaretten, shag & sigaren, zoetwaren, frisdranken, koffie, disposables, schoonmaakmiddelen, hygiënepapier en zelfs kerstpakketten. Verder voorziet FOOX Bergsma in de behoefte van gemaks- en tabakswinkels, pompshops, horeca, bedrijvenmarkt, scholen, verenigingen, instellingen en grootverbruikers.” Zo’n 85 procent van de sigarettenmarkt wordt door FOOX geleverd en dat betekent per jaar 1 miljard aan sigaretten. Verder is men dealer van Douwe Egberts koffie en worden er ook nog 200 koffieautomaten per jaar geleverd. Momenteel staan er 10.000 kerstpakketten klaar en zijn er maar liefst 200 soorten bier. Het vloeroppervlak van het bedrijf bedraagt 15000 vierkante meter.

Inmiddels was Gerrit Hoekstra bezig met de wijn proeverij. Hij heeft veel ervaring in de horeca en kon er dan ook alles over vertellen. Nadat iedereen weer op de ‘basis’ was teruggekeerd werd er op gekookte mosselen getrakteerd. Niemand minder dan Ouwe Seun Bote Teerling van RIVAL mosselen had deze, samen met echtgenote Patricia en Margriet Bouma, ter plaatse gekookt. Gezien specifieke smaak had tv kok Herman den Blijker het niet beter kunnen doen. Nadat gezamenlijk nog even het schone lied ‘Mooie stad aan het Wad’ werd gezongen, werd om kwart voor twaalf het sein “instappen” gegeven en werd iedereen weer netjes bij het fc Harlingen veld afgeleverd. Na het uitdelen van de goodybags in de vorm van een emmer met diverse artikelen van Foox Bergsma werd iedereen weer netjes bij het fc Harlingen veld afgeleverd. Een uitermate geslaagde avond, die bij de vele sponsoren bijzonder in de smaak is gevallen.