RSG Simon Vestdijk zet in op mentale weerbaarheid


Op RSG Simon Vestdijk is het nieuwe schooljaar alweer een aantal weken onderweg. Naast de focus op de lessen, de vakinhoudelijke begeleiding en individuele aandacht geeft de school ook dit jaar weer prioriteit aan het welbevinden van de leerlingen. Aangejaagd door de gevolgen van corona in de afgelopen jaren heeft de school ervaring opgedaan met diverse trajecten om de mentale weerbaarheid van leerlingen te vergroten. Zo heeft de school afgelopen schooljaar een psycholoog van Maarsingh & Van Steijn in huis gehaald, hebben docenten een opleiding tot coach gevolgd en worden er Lefdagen georganiseerd door Menno Tuik van Buro Weerbaarheid. Aanvullend is het nieuwe schooljaar afgetrapt met Ireen Wüst en komen er later dit jaar nog topsporters in klas 4 in het kader van Project Comeback.

En ook op basis van de recente onderzoeken blijkt dit maar weer broodnodig. In het voortgezet onderwijs kampt 43 procent van de meisjes met emotionele problemen. Dit is in de afgelopen jaren sterk gestegen. Ook onder jongens staat de mentale gezondheid onder druk. Dit alles blijkt uit onderzoek van het HBSC. De onderzoekers zien vooral de coronacrisis als oorzaak van de verslechtering van de mentale gezondheid. Ook de druk van schoolwerk speelt hierin mee. In de afgelopen 20 jaar is de druk door schoolwerk verdriedubbeld naar 45 procent.

Voldoende reden om opnieuw Menno Tuik namens Buro Weerbaarheid uit te nodigen op RSG Simon Vestdijk voor alle tweede en derde klassen met een speciale Lefdag. Deze dag staat in het teken van zelfbewustzijn en zelfreflectie. Met behulp van diverse werkvormen focust Menno Tuik om verandering op dit vlak teweeg te brengen op individueel en groepsniveau. Intern begeleider en mentor Sandra Gerritzen: “Het is goed om een dergelijke dag aan het begin van het schooljaar te houden. Door de verschillende werkvormen, sport en spel worden leerlingen uitgedaagd uit hun comfortzone te stappen. Daarnaast is het goed voor de onderlinge verbinding. Leerlingen begrijpen elkaar beter.”

Inmiddels zijn de eerste Lefdagen weer achter de rug. De andere dagen zijn ingepland. De ervaringen zijn positief. De Lefdagen zorgen voor meer bewustzijn over gedrag en emotie bij leerlingen. Door bewust te zijn van de invloed die een leerling heeft op het eigen succes en hierop te kunnen reflecteren, vergroot niet alleen de prestaties van leerlingen, maar bovendien het mentaal welbevinden van leerlingen. In deze tijd meer dan broodnodig!